Clicky


TLV: Faillissementen dreigen bij niet doorrekenen kilometerheffing

TLV: Faillissementen dreigen bij niet doorrekenen kilometerheffing
18-02-2016 11:41 | België | auteur Redactie [FE]

BRUSSEL - De Belgische transportsector staat voor de grootste uitdaging sinds lange tijd. Vanaf 1 april 2016 geldt er een kilometerheffing voor voertuigen voor goederenvervoer van meer dan 3,5 ton. Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) luidt de noodklok over de grote impact die deze heffing zal hebben op de transportprijzen. Het doorrekenen ervan is de enige optie om een faillissement te voorkomen.

"De Vlaamse professionele vervoerders hebben extreem moeilijke jaren achter zich, wat al leidde tot een record aantal faillissementen en banenverlies. De hoge arbeidskosten nekt de Belgische vervoerder steeds meer in de strijd met de buitenlandse concurrentie. Met de kilometerheffing volgens de geplande tarieven erbij wordt goederenvervoer in één klap nog eens een stuk duurder", aldus TLV.

Het Instituut Wegtransport en Logistiek België heeft op basis van de officiële tarieven berekend hoeveel de impact op de kostprijs van een transport zal zijn. Voor nationaal vervoer is sprake van een gemiddelde toename van de kosten met gemiddeld acht procent. Voor transporten binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest loopt dit zelfs op tot meer dan 12 procent.

"Deze kostenstijging is zodanig sterk dat geen enkel vervoersbedrijf zich kan veroorloven om deze niet door te rekenen. De marges in de transportsector liggen traditioneel zeer laag. De minimale winstmarges maken de sector extra kwetsbaar. Het niet kunnen doorrekenen van de jongste prijsstijgingen dreigt dan ook te leiden tot faillissementen."

"Het integraal doorrekenen van de gestegen kosten is en blijft de meest efficiënte manier om ervoor te zorgen dat de Vlaamse transportsector niet volledig ten onder gaat aan de kilometerheffing."

"De conclusie is dan ook duidelijk: indien de klanten van de vervoerders een kwalitatieve dienstverlening wensen, en ook in de toekomst nog een betrouwbare vervoerder als partner willen zien, dan moeten zij de huidige kostprijsstijging ook betalen."

Tot slot wijst TLV er nogmaals op dat – los van de financiële implicaties – deze kilometerheffing geen enkel positief effect zal hebben op de mobiliteit zolang enkel vrachtwagens moeten betalen en niet de personenwagens. "In overeenstemming met het principe van de “gebruiker betaalt” moet daarom een de kilometerheffing gelden voor alle weggebruikers zonder onderscheid. Enkel op die manier kan men enig effect op de congestie bereiken", besluit TLV.