Clicky


Goodman toont e-commerce kracht met meer dan 1,5 miljoen m2 logistieke ruimte in Europa

Goodman toont e-commerce kracht met meer dan 1,5 miljoen m2 logistieke ruimte in Europa
18-02-2016 10:09 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

Goodman Group, een wereldwijde eigenaar, ontwikkelaar en beheerder van industrieel vastgoed en online fashion retailer Zalando hebben een overeenkomst getekend voor de ontwikkeling van 130.000 m2 industrieel vastgoed in Lahr in Duitsland. Het bedrijf ligt hiermee op koers om ruim 1,5 miljoen m2 te leveren aan de e-commercebranche in Europa.

Goodman ontwikkelde zijn eerste logistieke e-commercecentrum voor Amazon in Leipzig in 2006. Sindsdien heeft het bedrijf zichzelf in Europa stevig op de kaart gezet als meest productieve en ervaren eigenaar, ontwikkelaar en beheerder van logistiek vastgoed voor de online-retailsector.

E-commerce groeit hard in Europa; de Europese Unie is uitgegroeid tot de grootste markt wereldwijd voor deze sector. Sinds 2008 groeide de branche in de EU tussen de 12 en 18 procent. In 2014 werkten 2,5 miljoen Europeanen in e-commerce, goed voor EUR 424 miljard aan inkomsten. Naar verwachting zal de branche haar omzet in de komende vijf jaar verdubbelen. Dit komt deels doordat fysieke winkels steeds vaker een omnichannel-strategie hanteren. De explosieve groei vraagt om een aantal miljoenen m2 extra aan logistieke ruimte.

Gericht op groei

Goodman heeft een uitstekende uitgangspositie om in te spelen op de behoeften van de e-commercemarkt. Het bedrijf heeft uitgebreide ervaring met het ontwikkelen van vastgoedoplossingen voor de sector en kent een flexibele aanpak waarbij de klant centraal staat. Goodman´s belangrijkste kracht is zijn vermogen om complexe projecten op te leveren binnen strakke deadlines. Dit komt doordat het bedrijf anticipeert op de behoeften van de klant, gebruikmaakt van zijn uitgebreide technische kennis en ervaring en het kapitaal in huis heeft om projecten zelf te financieren. Dit alles versnelt ontwikkelprojecten aanzienlijk, van de eerste schetsen tot de oplevering.

"Logistiek vastgoed is een belangrijke strategische component geworden binnen e-commerce; het heeft een grote impact op de service aan klanten, de marges en het concurrentievermogen in het algemeen", aldus Philippe van der Beken, Managing Director voor het Europese vasteland bij Goodman.

"Onze e-commerceklanten hebben een groot aantal verschillende soorten gebouwen nodig, voor zeer uiteenlopende operationele behoeften. Ons succes is gebaseerd op het begrijpen van en kunnen inspelen op die behoeften en ons track record van levering binnen de gestelde deadline. Zo maken we het mogelijk voor onze klanten om hun groeistrategie waar te maken.”

Goodman loopt al bijna tien jaar voorop in het ondersteunen van een groot aantal e-commercebedrijven bij hun uitbreidings- en ontwikkelstrategieën. Toen Goodman in 2006 Amazon´s eerste distributiecentrum opleverde op het Europese vasteland, was de e-commercereus in Europa nog een nieuwe en relatief onbekende speler. Goodman heeft met verschillende vervolgopdrachten ook bijgedragen aan de groei van Europese bedrijven als Zalando (mode) en Home24 (woninginrichting).

Europa's toonaangevende ontwikkelaar voor de e-commercesector

In 2015 voltooide Goodman 140.000 m² logistieke e-commerceruimte voor Cdiscount in Frankrijk, Home24 en eBay Enterprise in Duitsland en Alza.sk in Slowakije. Sinds 2006 heeft Goodman oplossingen ontwikkeld voor zeer uiteenlopende e-commerceklanten in Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Polen, Slowakije en Het Verenigd Koninkrijk.

Het bedrijf beschikt over diepgaande en brede technische expertise op het gebied van logistieke e-commerceruimte. Hierdoor kan Goodman inspelen op de gedetailleerde eisen van elke klant en ervoor zorgen dat het vastgoed aansluit bij deze specifieke operationele behoeften. Deze inhouse kennis is een strategische asset, klanten kunnen hier direct van profiteren tijdens het technische ontwerp van deze vaak complexe faciliteiten.