Clicky


KNV becijfert voordelen spoorroute langs Twentekanaal

KNV becijfert voordelen spoorroute langs Twentekanaal
11-07-2013 10:56 | Algemeen | auteur de redactie
DEN HAAG - KNV Spoorgoederenvoer (KNV) heeft vier routevarianten doorgerekend op de kosten die goederenvervoerders moeten maken. KNV deed dit in reactie op de milieueffectrapportage eerste Fase, Goederenroute Oost Nederland (MER), welke werd opgesteld in het kader van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). KNV is van mening dat onvoldoende is stilgestaan bij de kosten van vervoerders.

Binnen de MER zijn vier routes onderzocht. Op basis van data uit het Aanvalsplan Spoorgoederenvervoer heeft KNV de kosten van deze varianten voor de spoorvervoerders doorgerekend. Op basis van deze doorrekening blijkt de variant Twentekanaalroute het gunstigst. Deze route is het kortst en het snelst. De variant 'Kopmaken te Deventer' blijkt het duurst. Deze variant kost de vervoerder per trein gemiddeld 60 tot 70 minuten meer tijd, waardoor de extra kosten voor een vervoerder €500 tot €608 per trein bedragen.

Het economisch effect voor de spoorgoederenvervoerders bedraagt bij deze variant tussen de €270 miljoen en €328 miljoen, gerekend over een periode van 50 jaar tijd. Kopmaken is daarnaast van negatieve invloed op de achterlandverbindingen van de Nederlandse havens omdat kopmaken de robuustheid van de dienstregeling aantast.

Zoveel mogelijk Oost-West verkeer over de Betuweroute
PHS borgt de groeimogelijkheden voor reizigers en goederenvervoer per spoor. Als onderdeel van PHS gaat het goederenvervoer naar het Oosten zoveel mogelijk via de Betuweroute verlopen via drie hoofdroutes (Emmerich, Venlo en Oldenzaal). Hiermee wordt spoorcapaciteit in de Randstad vrijgemaakt om verdere groei van het reizigersvervoer mogelijk te maken. Spoorgoederenvervoer is van groot belang voor de duurzame bereikbaarheid van de Nederlandse industrie en havens en daarmee voor de Nederlandse economie.