Clicky


Cao-akkoord railinfrastructuur: lonen omhoog en vier jaar werkzekerheid

Cao-akkoord railinfrastructuur: lonen omhoog en vier jaar werkzekerheid
27-06-2013 14:36 | Algemeen | auteur de redactie
UTRECHT - CNV Vakmensen heeft vandaag een cao-akkoord bereikt voor de ruim 3.200 werknemers op en rond het spoor (cao railinfrastructuur). Daarmee is ook het convenant met opdrachtgever ProRail een feit, dat voor de komende vier jaar voldoende werkzekerheid biedt. "Een mooie dag voor de mensen die aan het spoor werken", vindt onderhandelaar Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen. "De lonen gaan omhoog én we hebben de komende vier jaar werkzekerheid. Dat geeft rust op het spoor, en dat is in ieders belang."

De nieuwe cao, waar de leden nog wel mee moeten instemmen, geldt van 1 januari 2013 tot 12 juli 2014. Zodra de handtekeningen onder het cao-akkoord staan, krijgen de werknemers een loonsverhoging van 2 procent.

Werkzekerheid
Tegelijkertijd met de nieuwe cao gaat ook het convenant met ProRail in, waarover eerder afspraken zijn gemaakt met de vakbonden. In het convenant is vastgelegd hoeveel geld ProRail minimaal reserveert voor onderhoud aan het spoor.

"Die bodem is belangrijk, want dat betekent werk", zegt Van Rijssel. "Bij de infrabedrijven was de afgelopen maanden veel onrust over teruglopende bestedingen door ProRail. Het werk loopt op allerlei fronten terug. Bijvoorbeeld doordat houten bielzen worden vervangen door betonnen bielzen of doordat controles aan de spoorrails steeds vaker met een schouwtrein gebeuren. Daar zijn minder mensen voor nodig. Vorig jaar gaf ProRail 270 miljoen euro uit voor klein onderhoud aan het spoor. De angst bestond dat dat bedrag de komende jaren in rap tempo omlaag zou gaan. In het convenant is nu vastgelegd dat ProRail de komende vier jaar élk jaar minimaal 80 procent van dat bedrag (= 216 miljoen euro) hiervoor reserveert. Als er niet direct spoorwerk is, dan wordt er vervangend werk gezocht. Daarmee geeft het convenant werkzekerheid voor de komende jaren."

Natuurlijk verloop
De periode van vier jaar biedt bedrijven de gelegenheid om het teruglopende werk via zoveel mogelijk via natuurlijk verloop op te lossen, zegt Van Rijssel. "Oudere werknemers, die vaak hun hele leven op het spoor hebben gewerkt, krijgen zo de kans om tot hun pensioen door te werken. Ze zijn niet voortijdig uitgerangeerd."

Positief
CNV Vakmensen legt het cao-akkoord de komende weken positief voor aan de leden. De cao railinfrastructuur geldt voor werknemers van bedrijven die zich bezighouden met het aanleggen en onderhouden van trein- en metrolijnen. Bekende namen zijn: Strukton Rail, BAM Rail en VolkerRail.