Transport Online - Chauffeur Francis: 'Helaas geen beterschap bij AFMB ltd' - UPDATE!

Chauffeur Francis: 'Helaas geen beterschap bij AFMB ltd' - UPDATE!

Chauffeur Francis: 'Helaas geen beterschap bij AFMB ltd' - UPDATE!
09-02-2016 14:28 | Transport | auteur Redactie [MV]

DORDRECHT/  LIMASSOL (Cyprus)  - "Vanaf mijn eerste werkdag bij AFMB ltd weet ik van de Cyprusroute en de schijnconstructie", zegt chauffeur Mailinnus Francis. "Omdat de Sociale Verzekerings Bank (SVB) heeft ingegrepen geloofde ik bij mijn start in beterschap van het bedrijf en een andere werkwijze. Helaas is dat niet zo."

"Ik ben er 3 november van het afgelopen jaar gaan rijden. En vrijdag 5 februari ontslagen. Zogenaamd omdat ik schade heb veroorzaakt. Dat was te regelen via de verzekering. Maar ik stelde veel vragen over de constructie waarmee ze werken en dat vonden ze niet prettig. Ik weet dat ze daarom van mij af wilden", vervolgt Francis.

"Continu stelde ik vragen over bijvoorbeeld het afdragen van de BTW en accijns. Nooit kreeg ik er een duidelijk antwoord op. Wel werd steeds gezegd dat het een kwestie van op elkaar vertrouwen is En beloofden dat het goed zou komen. Ik werkte met een contract via Cyprus en een Nederlands Niwo-nummer. Ze zagen mij als zelfstandige met een vastgesteld salaris. Ik kreeg een basisloon van 1.500 euro per maand en een vergoeding tussen de 800 en 900 euro. Mij was snel duidelijk dat de kosten hoger zijn en ik meer geld moest ontvangen. Tussen de 3.000 en 4.000 euro. Dat steken ze in hun eigen zak.”

“Ik vroeg aan Sander Jacobs van AFMB ltd ook hoe ik zelfstandig kon zijn als er over loon wordt gesproken en niet over BTW en accijns. Op die laatste twee ben ik zo gebrand omdat de overheid dat wel op mij zal verhalen.”

Cypriotisch recht?

Jacobs stelde eerder dat geen substantieel gedeelte van de werkzaamheden -minder dan 25 procent-  in ons land wordt verricht. Daardoor is het Cypriotisch recht van toepassing omdat de onderneming immers daar is gevestigd. Dat zou aantonen dat er geen sprake is van een schijnconstructie.

Francis: "Dat is niet waar. Zeker 30 procent van mijn klanten waren in Nederland. Verder reed ik onder andere in Polen en Tsjechië."

Het ging pas echt mis toen Francis met een ontdooide diepvrieslading bij zijn baas kwam. "Een schade van 22.000 euro. Vervelend, hoewel dat verzekerd is. Jacobs snauwde dat ik niets waard ben. Hij heeft mij als een hond behandeld. En gezegd dat ik mezelf moet ophangen. Als ik een touw nodig heb, dan zal hij dat aan mij bezorgen", vertelt de chauffeur.

"Bovendien kom ik hierdoor in de financiële problemen. Het is schandalig dat ze zo met hun medewerkers omgaan.  Dit moet echt stoppen. Ik merkte afgelopen week dat ze er gewoon mee doorgaan. Ook zonder mij", besluit hij.

Niwo-vergunning intrekken

FNV-bestuurder Edwin Atema beaamt: "Ja, ze gaan er gewoon mee door. Alleen nu geen uitzendbureau, maar eigen rijders die als schijnzelfstandigen aan het werk zijn. Die helpen ze nu de ellende in. Het heeft veel weg van een illegale constructie. De inspectie Leefomgeving en Transport gaat hopelijk handhaven. En ik vind dat de Niwo-vergunning ingetrokken moet worden. De handhaving is helaas een groot Europees probleem en wordt onvoldoende nageleefd."

"Het moeilijke is dat chauffeurs willen rijden en als ze bijvoorbeeld in de WW zitten kruipen ze toch via zo’n constructie in de vrachtwagen. Om 100 euro meer te verdienen. De praktijk ziet er voor die chauffeur heel anders uit dan bij een echte zelfstandige. Er worden ook andere dingen verwacht als je echt voor jezelf rijdt. Maar deze chauffeur draait wel voor de risico’s op", waarschuwt de vakbondsman.

En: "Ze krijgen niet meer of minder dan een doorzichtig wurgcontract en maken een rit richting de afgrond. Veel van die chauffeurs gaan persoonlijk failliet. En ziek moeten ze helemaal niet worden. Want dan moeten de chauffeurs zich in Cyprus melden en dat kan niemand natuurlijk."

Met de komst van meer mogelijkheden van vrije vestiging is het al fout gegaan. Een Britisch Limited is al te koop voor 500 euro. Het daadwerkelijke bedrijf zit in bijvoorbeeld Dordrecht en staat telefonisch doorverbonden met het officiële kantoor op Cyprus. Het bedrijf hoort volgens de regels omzet te maken op Cyprus. In de praktijk gebeurt dat niet. Er rijden immers geen vrachtwagens daar rond namens de onderneming.

Bekritiseerd

Ondertussen werft AFMB ltd zijn nieuwe personeel via hun website. Ze omschrijven zichzelf als een op Cyprus gevestigde organisatie dat sinds 2010 internationaal actieve transporteurs begeleidt. Hun geheim wordt in fraaie woorden aan de lezer verklapt. Goede uitleg en toepassing van de regelgeving zorgt voor forse loonkostenbesparingen.

Verder bekent de onderneming dat ze worden "bekritiseerd door falende overheden, visieloze politici en stuiptrekkende vakbonden in Nederland." Toch voelt het bedrijf zich populair en vindt dat de medewerkers enthousiast zijn. Ook komen er steeds meer opdrachtgevers bij, stellen ze zelf.

AFMB Ltd Cyprus is in 2013 door de Sociale Verzekeringsbank (SVB) aangepakt. Omdat de constructie die ze toen hanteerden illegaal was en er gewoon in Nederland premies betaald moesten worden. De chauffeurs reden voor transportbedrijven in ons land en werkten via de wet- en regelgeving van Cyprus.

Reactie gevraagd

Sander Jacobs van AFMB ltd is dinsdag om een reactie gevraagd. "Onze werkwijze is onveranderd, wij blijven ons inzetten voor werkgelegenheid voor Nederlandse chauffeurs", stelt hij.

Diverse chauffeurs vertellen dat ze meer dan dertig procent in Nederland rijden, terwijl dat niet mag via uw werkwijze. Wat vindt Jacobs? "Uit nagespeelde gesprekken is gebleken dat wij zeer zorgvuldig de bestaande regels naleven en continue monitoren."

Medewerkers klagen erover dat er geen premies worden betaald. Jacobs: "Het feit dat er ziektegeld vanuit Cyprus wordt uitgekeerd aan zieke medewerkers bewijst het tegendeel."

FNV wil dat de Niwo-vergunning wordt ingetrokken. Bent u er bang voor? "AFMB heeft al vaker aangetoond helemaal nergens bang voor te zijn!", aldus Jacobs.

Francis is ontslagen wegens schade. Daarvoor bestaat toch de verzekering? Hij zegt: 'Ik moet weg omdat ik teveel vragen stel over constructie bedrijf.’ Jacobs: "Chauffeurs die incidenteel schade veroorzaken vormen nooit een probleem. In dit specifieke geval werd in drie weken tijd een hek uit de grond gereden, een woonhuis beschadigd en geschaard op de Duitse Autobahn. Dit zou nog op "ongeluk" kunnen duiden, echter het niet instellen van een koeltemperatuur en hierover vervolgens liegen is gebrek aan vakkennis en beleving en getuigd niet van betrouwbaarheid. Deze chauffeur is in zijn proeftijd ontslagen."

Jacobs over het aanbieden van een touw aan Francis om zich op te hangen: "Helaas is gebleken dat deze chauffeur vaker liegt."

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,868
Diesel1,501

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen