Clicky


SPS wil schadelast vluchtelingen beperken

SPS wil schadelast vluchtelingen beperken
08-02-2016 16:56 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

DOVER - De dagelijkse stroom van vluchtelingen/migranten die via Calais Groot-Brittannië probeert te bereiken bezorgt de internationale transport- en verzekeringssector een flinke schadelast. Volgens berekeningen van brancheorganisatie TLN kost deze problematiek alleen al de Nederlandse transportsector 150 miljoen euro per jaar, oftewel gemiddeld zo’n 410.000 euro per dag. De financiële gevolgen voor de Europese transportsector worden zelfs geschat op meer dan 2,5 miljoen euro per dag, hetgeen op jaarbasis uitkomt op ongeveer één miljard euro.

Deze forse schadepost wordt onder meer veroorzaakt door de opgelopen vertraging, omzetverlies, materiële schade aan de transportmiddelen en doordat ontvangers de lading afkeuren wanneer bij ontvangst is gebleken dat er ongewenste personen ‘aan boord’ zijn geweest. Dat laatste gebeurt bij 99% van alle voedingsmiddelentransporten. Met de opzet van Special Port Services (SPS) op een strategische locatie, de haven van Dover in Engeland, verwacht schade-expert Sander Bunschoten (SurveyLinq) met snelle, professionele en praktische inspecties en interventies ter plekke de schadelast voor zowel transportbedrijven als verzekeraars fors terug te kunnen dringen en tegelijkertijd de onnodige verspilling van voedsel tegen te kunnen gaan.

SPS Port Services is een initiatief van drie partijen. Bedenker Bunschoten, die onder de naam SurveyLinq actief is als schade-expert en –onderzoeker in de transportgoederensector, Arno Kneefel, de voormalige transportverzekeraar (FCI, Achmea, HDI-Gerling) die sinds een jaar een eigen  adviesbureau heeft (Kneefel Business Consultancy) en de Belgisch schade-expert  Erik Van De Sande (Transport Management Consultants & Surveyors Ltd., TMCS).

Daarnaast is SPS een strategisch samenwerkingsverband aangegaan met MOTIS  Freight Service Agency in Dover. MOTIS is één van de meest vooruitstrevende Logistieke Service Providers in Europa. Ze bieden meer dan 450 vracht veerboot routes, diensten met betrekking tot tolwegen & Alpentunnels, beveiligde vrachtwagen parkeerplaatsen, cargo behandeling, Logistics Services en hebben acht kantoren in Europa.

MOTIS FSA is de grootste 24 uurs vracht inklaring en Truckstop faciliteit in het Verenigd Koninkrijk. Zij bieden 24/7 Beveiligde Parkeerfaciliteiten, douaneafhandeling, en eerste klas faciliteiten voor chauffeurs, bovendien kunnen zij 24 uur per dag lading verwerken. SPS heeft MOTIS geselecteerd als partner op basis van de 24/7 beschikbaarheid, de opslag- en (over)laaddiensten en inspectie is mogelijk onder douanebegeleiding.

Het SPS-kantoor in Dover zal permanent bemand worden door één of meerder van de bij het internationale netwerk van SurveyLinq en TMCS aangesloten experts. Het nieuwe bedrijf begeleidt en ondersteunt ladingbelanghebbenden, transportbedrijven of de verzekeraars bij mogelijke problemen bij transporten als gevolg van de ongewenste aanwezigheid van vluchtelingen in de laadruimte.

Bunschoten licht toe: “In een gesprek met de chauffeur inventariseren we wat er is gebeurd, proberen we te achterhalen waar de mensen aan boord zijn gekomen en hoe lang ze tussen de lading hebben gebivakkeerd. Vervolgens inspecteren we de lading op bruikbaarheid en kunnen op basis daarvan verdere actie ondernemen. Zoals onderhandelen met de ladingbelanghebbenden over de bruikbaarheid van de goederen, het desgewenst geheel of gedeeltelijk tijdelijk opslaan van de goederen ter controle door de ontvangende partij en/of haar experts, of door de betreffende goederen en in het bijzonder levensmiddelen een ozon-behandeling te laten ondergaan tegen mogelijke infectie door virussen en bacteriën.”

Bunschoten en Van de Sande zijn ervan overtuigd met het SPS-initiatief in een behoefte te voorzien van zowel transporteurs, ladingbelanghebbenden als hun verzekeraars. 

“In de eerste plaats zorgen we voor tijdwinst voor de transporteurs indien de ongewenste aanwezigheid van personen tussen de levensmiddelen is komen vast te staan. Door onze snelle interventie in Dover voorkomen we dat er onnodige kilometers naar de eindbestemming worden gemaakt, in de wetenschap dat in vrijwel alle gevallen de partijen levensmiddelen worden afgekeurd door de ontvanger”, verklaart Van de Sande.

Bunschoten vult aan: “Door onze overlaad- en opslagfaciliteiten hoeft de chauffeur niet te wachten op de komst van een externe expert voor schade-onderzoek en kan hij snel naar de volgende bestemming om zijn retourlading op te pikken. Ik schat in dat we door onze aanpak de vertraging voor transporteurs tot zo’n 90% kunnen verminderen en daarnaast de materiële schadelast voor hen en voor verzekeraars met ongeveer een kwart.”

De initiatiefnemers denken niet alleen opdrachtgevers snel te kunnen rapporteren, maar daarnaast de expertise- en onderzoekskosten die ten laste komen van verzekeraars of transporteurs te kunnen halveren.

“Doordat wij als enige schade-expert en -onderzoeker in Dover zijn gevestigd, scheelt dat sowieso enkele uren aan reistijd en dus kosten. En maatschappelijk gezien is het een niet onbelangrijke bijkomstigheid dat onze aanpak leidt tot minder voedselverspilling. Wij denken dat op deze manier 25 tot 75 procent minder levensmiddelen onnodig worden vernietigd", verwachten Bunschoten en Van de Sande.

SPS is gevestigd aan Western Docks in Dover, Verenigd Koninkrijk.