Clicky


Staking DB Schenker breidt zich uit naar Zeeland en Limburg

Staking DB Schenker breidt zich uit naar Zeeland en Limburg
23-04-2013 13:26 | Arbeidsvoorwaarden | auteur de redactie
ROTTERDAM - Werknemers van DB Schenker, goederenvervoerder over spoor, zijn sinds gisteravond in staking voor werk- en inkomenszekerheid. De staking die begon in de Rotterdamse Haven breidt zich langzaam uit naar Amsterdam, Zeeland en Limburg.

Zowel vannacht als vanmorgen reden er zo goed als geen treinen van DB Schenker in de Rijnmond. De 24 uurs staking is nu opgeschaald naar een 48 uurs staking. Dinsdagavond 21.30 sluit ook Amsterdam Westhaven zich bij de staking aan en in de loop van woensdag ook Sittard / Geleen (DSM).

DB Schenker verzorgd een groot deel van het externe transport per trein voor bedrijven in de Rijnmond, Zeeuws Vlaanderen, DSM, Akzo en Tata Steel. Ze leveren vooral grondstoffen aan en voeren in een enkel geval ook afvalstoffen af. Daarnaast rijden er de nodige container- en kolen/erts treinen met een locomotief van DB Schenker ervoor.

Goederenvervoer over spoor komt stil te liggen
Jacqueline Lohle, bestuurder FNV Bondgenoten: "Vrijdag liepen de onderhandelingen voor een nieuwe cao vast. DB Schenker heeft maandag ons ultimatum laten verlopen om de werknemers tegemoet te komen en ze een fatsoenlijke loonsverhoging te bieden en werkzekerheid. De staking betekent dat het goederenvervoer over het spoor stil zal komen te liggen vanuit de havens naar elders in het land en naar het achterland van Europa."

Recordwinst
In Duitsland heeft DB Schenker een recordwinst geboekt van 2,7 miljard euro. De vakbonden in Duitsland hebben in maart een loonsverhoging van zes procent voor 18 maanden afgesproken en € 500,- eenmalig. Lohle: "De managers in Nederland hebben het afgelopen jaar een enorm bedrag aan bonussen mogen verdelen onder elkaar. Geld speelt dus blijkbaar geen rol bij DB Schenker."

Toch kwam de werkgever de werknemers onvoldoende tegemoet in hun eisen. DB Schenker biedt twee procent loonsverhoging voor een cao met een looptijd van twee jaar, geen behoud van werkgelegenheid, geen verhoging van de onregelmatigheidsvergoeding en een reiskostenvergoeding van € 0,32 voor dienstkilometers.

De leden van FNV Bondgenoten die werken bij DB Schenker willen 2,5 procent loonsverhoging voor de looptijd van één jaar, behoud van werkgelegenheid tot 2020, een verhoging van de onregelmatigheidstoeslag van tien procent en een reiskostenvergoeding van € 0,36 voor dienstkilometers.

De cao geldt voor 700 werknemers.

Lees ook:
» Werknemers DB Schenker Rail leggen werk 24 uur neer
» FNV Bondgenoten: Geen cao-akkoord DB Schenker- leden bereid tot actie