Clicky


Column Verkeersrecht: Niet met vaste hand

Column Verkeersrecht: Niet met vaste hand
02-02-2016 14:06 | Transport Online | auteur Redactie [FE]

ZWAAGWESTEINDE - Chris Klomp is rechtbankverslaggever en volgt wekelijks rechtszaken. Op Transport Online staat hij iedere maand stil bij ernstige ongelukken met vrachtwagens. Wie is er eigenlijk verantwoordelijk? En waar kijken rechters allemaal naar? Waargebeurde verhalen met echte hoofdpersonen die een inkijkje geven in het verkeersrecht.

Het is 3 december 2012. De rijksweg A20 bij Rotterdam vult zich met verkeer. Het is druk en hier en daar komt het verkeer even vast te zitten. Om na enkele seconden weer een stukje op te kunnen schuiven. In de file staan mensen op weg naar hun werk. En chauffeurs die al aan het werk zijn. Op de matrixborden boven de weg staat het getal 50. Harder is niet verantwoord.

De Duitse vrachtwagenchauffeur Heinrich nadert de file met zijn zware lading en merkt dat het verkeer niet geheel en al ongehinderd door kan rijden. Zestien minuten eerder moet hij voor het eerst het getal 50 op de matrixborden voorbij hebben zien komen. Hij is er niet bijster van onder de indruk. Heinrich rijdt met ongeveer 70 kilometer per uur verder.

Dan maakt hij een dodelijke vergissing. Hij besluit ondanks de drukte een map op te pakken die op de grond is gegleden. Zijn ogen glijden langs de voorruit en het stuur. Steeds verder naar beneden. Zijn blik verdwijnt uiteindelijk enkele seonden naar de grond. Zijn combinatie begint uit te wijken.

lees verder...