Clicky


Transportsector groeit in 2016, maar er zijn onzekerheden

Transportsector groeit in 2016, maar er zijn onzekerheden
29-01-2016 10:11 | Transport | auteur Redactie [FE]

ZOETERMEER - Onderzoeksbureau Panteia verwacht in 2016 een groei van 2.1% voor het totale goederenvervoer. Dit blijkt uit de 27e editie van de Korte Termijn Voorspeller (KTV) van Panteia. Wel is er sprake van een naar beneden bijgestelde voorspelling. Deze bijstelling komt door negatieve ontwikkelingen, zoals een teruggeschroefde aardgasproductie, toegenomen overheidsuitgaven en een onder druk staande wereldhandel.
 
Positief zijn de verwachtingen voortkomend uit het nieuwe bindende klimaatakkoord en de lage rente.
Op de binnenlandse markt is het vertrouwen de laatste maanden positief gebleven bij zowel producenten als consumenten, en er is sprake van een daling van het aantal faillissementen. Op de wat langere termijn zijn de vooruitzichten minder gunstig. Dit heeft onder andere te maken met de verwachting van een matiging in de groei van de wereldhandel en algemene economische en politieke ontwikkelingen.
 
Wegvervoer grootste stijger

De rendementen van het wegvervoer voor 2015 zijn, op basis van de cijfers over de eerste drie kwartalen, geschat op +0,4% voor het binnenlands vervoer en -2,8% voor het internationale vervoer. Dit is voor beide een verbetering ten opzichte van 2014.
 
Voor 2016 wordt een groei verwacht van 2,3% in het vervoerd volume. Dat is een toename van 0,2% ten opzichte van de vorige KTV. In het nationale transport was de stemming over het algemeen beter dan die in het internationale transport, waar sprake was van een daling van het volume. De daling was aanwezig in Duitsland en België. Duitsland en België zijn samen goed voor meer dan 80% van het buitenlands vervoerde gewicht door Nederlandse bedrijven. Voor 2016 wordt een groei van meer dan 1% verwacht bij alle productgroepen.
 
Binnenvaart in de plus

Bij de binnenvaart wordt voor 2016 een volumegroei van 1,4% verwacht . Panteia voorziet minder groei in de afvoer, hetgeen voornamelijk het vervoer naar Duitsland is. Daar lopen de volumes metaal en energieproducten langzaam terug. Sinds de vorige KTV zijn de verwachtingen voor de binnenlandse markt wel verbeterd, waardoor de verwachting licht naar boven is bijgesteld.
 
De lage waterstanden in de Rijn zorgden voor hogere tarieven voor de binnenvaartondernemers maar zorgden ook voor minder capaciteit. Hierop konden het spoor- en wegvervoer inspringen.
 
Voor 2016 wordt geen grote stijging verwacht bij het vervoer van de productgroep energie. Het vervoer van olieproducten (toename vanwege de lage prijs) moet de daling van het vervoer van kolen (sluiting energiecentrales) voorkomen. Panteia verwacht de grootste groei bij het vervoer van chemische producten en containers.
 
Spoorvervoer zal ook een stijging laten zien

De groei van het spoorvervoer zal 1,2% bedragen voor geheel 2015. Panteia verwacht een groei van 1,7% in 2016. Dit is een bijstelling naar beneden voor 2015 en naar boven voor 2016. Het eerste kwartaal van 2015 daalde het volume. Ondanks dat het buitenlandse spoorvervoer onder druk staat, verwacht Panteia wel een groei in het binnenlandse vervoer, met name in 2016.
 
De vooruitzichten voor het vervoer naar Italië zijn niet erg positief vanwege de slechtere economische vooruitzichten. Daarentegen wordt voor het vervoer naar het oosten (Tsjechië, Polen, Litouwen) een verbetering verwacht vanwege het openen van de Corridor One-Stop-Shop. Het vervoer van containers en eindproducten steeg in 2015. Panteia verwacht in 2016 meer vervoer met betrekking tot het buitenland en ook kansen voor het spoor in het binnenland.