Clicky


Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater

Tijdelijk chloortransport over het spoor door Oudewater
15-03-2013 10:52 | Gevaarlijke Stoffen | auteur de redactie
OUDEWATER - Tussen half maart en half april zullen ongeveer acht chloortransporten over het spoor door de gemeente Oudewater (Papekop) rijden. Dit is door het ministerie van Infrastructuur en Milieu toegestaan. De productielocatie in de Botlek ligt tijdelijks stil door onderhoud. Prorail is uitvoerder van de transporten en voert deze met de nodige zorgvuldigheid uit.

Afspraken tussen AkzoNobel en het Rijk
In het verleden reed het chloortransport met regelmaat langs dit spoor door Nederland. In 2001 heeft AkzoNobel met het Ministerie een convenant gesloten om dit vervoer van chloor vanaf de toenmalige productielocatie in Delfzijl door Nederland te staken. Dit kon nadat de productiecapaciteit in de Botlek was uitgebreid.

In het convenant staat dat het toegestaan is om een beperkte hoeveelheid chloor met de trein aan te voeren uit het buitenland bij storing is of onderhoud in de Botlek. In 2008, 2009 en 2011 is hier gebruik van gemaakt.

Onderhoud tot half april 2013
Van half maart tot half april 2013 wordt er onderhoud gedaan aan de Botleklocatie. Daarom rijden er in dan 8 chloortransporten vanuit Duitsland naar de Botlek. Het chloortransport maakt gebruik van het spoor dat door Woerden en de gemeente Oudewater leidt.

Voorzorg
De transporten worden zorgvuldig voorbereid. Uit veiligheidsoverwegingen geldt een strikt veiligheidsregime. Chloor wordt alleen in speciaal daarvoor samengestelde goederentreinen vervoerd en vindt plaats in de avond en nacht met een maximumsnelheid van 60 km per uur. Er is een continu meldsysteem en het vervoer vindt ononderbroken plaats naar de Botlek.

De route over het spoor is zorgvuldig uitgestippeld. Zo rijdt de trein om de stad Utrecht heen. Helaas geldt dit niet voor een groot aantal andere woonkernen. Om veiligheidsredenen zou vervoer via de Betuweroute de voorkeur hebben. Dit alternatief is onderzocht. De verwachting is echter dat door de huidige beperkingen in de infrastructuur en grootte van de benodigde investeringen op korte termijn geen gebruik gemaakt kan worden van deze alternatieve route.