Clicky


FNV Bondgenoten: Vof's Holwerder Transport Groepen schijnconstructies

FNV Bondgenoten: Vof's Holwerder Transport Groepen schijnconstructies
03-07-2013 16:31 | Transport | auteur Marcel van der Voort
HOLWERD - "De VOF's van Holwerder Transport Groepen zijn schijnconstructies en die moeten door de inspecties aangepakt worden", aldus bestuurder Edwin Atema van FNV Bondgenoten. "Het gaat hier om chauffeurs die optreden als eigen rijder. Ze zijn geen werknemer, maar hebben ook geen eigen vergunning van de NIWO", meldt hij verder.

Hij doelt op de chauffeurs die als vennoot werken bij de vijf vennootschappen: TGH Transport vof, HTC Transport vof, Holwerd Trucking vof, DBR Trucking vof en KM Trucking vof.

De vennootschappen werken vanaf de Kazernestraat 4 in Holwerd. Vanaf dat adres werkt ook International Trucking Service (I.T.S. Holwerd BV). Dat bedrijf is begin jaren '90 van de vorige eeuw opgericht met het doel om voor een groep zelfstandige chauffeurs de financiële, administratieve en operationele zaken te regelen.

"Hierdoor kunnen de chauffeurs zich weer helemaal richten op het wegvervoer", luidt de gedachtengang.

Bemoeienis
Zo startte Klaas Rozema van I.T.S. op 20 april 2001 vof Holwerd Trucking op. Op 1 september 2005 vertrok hij op papier. In die vennootschap zitten 21 vennoten uit het gehele land. In de praktijk zitten die eigenaars achter het stuur.

Rozema is niet blij met de bemoeienis van de vakbond. Hij vraagt zich af waarom de werknemersorganisatie zich opeens inzet voor eigen-rijders. Atema: "Omdat wij vinden dat dit gewoon werknemers zijn. Dit bedreigt de concurrentiepositie van onze leden."

De vakbond is ook al bezig met de constructie bij Van der Aart in Drachten. "De werkwijze is vergelijkbaar omdat de chauffeurs die voor dit bedrijf werken zich uitgeven als eigen-rijders. Het verschil met Van der Aart is dat de chauffeurs op papier samen een onderneming vormen. Maar ze hebben zelf geen vergunning en dat klopt niet."

Schade
Rozema van I.T.S: "De chauffeurs zijn vennoot in de vennootschap en die bedrijven hebben elk een eigen NIWO vergunning. Wij doen dit al 20 jaar zo. In het verleden is dat bestreden en tot 2007 waren er (rechts)zaken die wij stuk voor stuk hebben gewonnen."

"De vergunning staat op naam van de vennootschap en dat mag wel. Wij hebben controles van de toenmalige Verkeersinspectie, NIWO en UWV overleefd. Zelfs een zaak bij de Raad van Beroep."

"Atema roept veel maar heeft zich totaal niet verdiept in onze werkwijze. Wij willen graag dat hij dat wel doet en zullen hem uitnodigen. Wij hebben niets te verbergen. De vijf vennootschappen werken, nogmaals, met vijf verschillende NIWO-vergunningen."

"Onze mensen worden door de opstelling van de vakbond onrustig. Daardoor lopen de vennootschappen schade op."

Klachten
Wat voor klachten krijgt de vakbond zoal over genoemde vennootschappen? Atema: "Daar ga ik nog niets over zeggen. Maar die klachten zijn er zeker."

Auteur: Marcel van der Voort