Bedrijfsleven en overheid investeren 2 miljoen IT-platform Cargonaut voor Schiphol

Bedrijfsleven en overheid investeren 2 miljoen IT-platform Cargonaut voor Schiphol
20-01-2016 11:12 | Zakelijk Nieuws | auteur Redactie [FE]

SCHIPHOL - Uitwisseling van actuele informatie over zendingen, vervoersmiddelen en locaties wordt steeds belangrijker in de logistiek. Dat geldt zeker voor luchtvracht. Daarvoor is een open informatieplatform van groot belang. Bovendien eisen overheden steeds meer informatie. Daarom is besloten het bestaande informatieplatform van Cargonaut te moderniseren. Hiermee is een investering van circa 2 miljoen euro gemoeid.

De helft van dit bedrag komt uit subsidie van de ‘Topsector Logistiek’, de andere helft wordt opgebracht door Douane, Logius, ACN (Air Cargo Netherlands) , Schiphol Group en Cargonaut zelf. Zij doen deze investering ter versterking van de concurrentiepositie van Schiphol en dus van alle marktpartijen op Schiphol plus de overheid.

Sinds 1986 wordt er op Schiphol gewerkt met het Community Informatieplatform van Cargonaut. Aanvankelijk gericht op berichtenuitwisseling tussen partijen maar in de loop der jaren is het Community Informatieplatform complete processen gaan ondersteunen die de aan- en afvoer van goederen op Schiphol verbeteren en versnellen. Voorbeelden hiervan zijn DGVS (Documentloos Goederen VolgSysteem), eCargoReceipt, ScanLog en eLink.

Deze "community apps" ondersteunen processen zoals die tussen partijen onderling (inclusief overheid) zijn overeengekomen, veelal ook in ACN verband, dan wel in publiek private samenwerkingsverbanden (protocollen). De samenwerking die nodig is om dit te realiseren wordt elders in de wereld als uniek gezien en krijgt steeds meer navolging op andere Luchthavens.

De wereld om ons heen verandert in hoog tempo waarmee de sterke en innovatieve positie van Schiphol geen vanzelfsprekendheid meer is. Goede samenwerking, goed georganiseerde processen en maximale ondersteuning met behulp van de modernste middelen op ICT gebied zijn de sleutels voor versterking van de concurrentiepositie van Schiphol en dus van alle marktpartijen die daarbinnen actief zijn, inclusief de overheid.

Er zijn steeds meer IT leveranciers met goede oplossingen voor partijen die actief zijn in de lucht-vracht. Deze applicaties hebben echter wel behoefte aan actuele informatie over zendingen, ver-voersmiddelen en locaties die ze van het community informatieplatform nodig hebben. Een veilig en open IT platform die deze informatie betrouwbaar, volledig en actueel beschikbaar stelt is hierbij ge-wenst. Een platform waarmee partijen en hun leveranciers zelf sneller kunnen ontwikkelen.

Ook vanuit Brussel worden eisen gesteld aan douaneprocessen, protocollen en ICT-systemen. Recent zijn daar bij gekomen de invoering van het WCO (World Customs Organization)-datamodel en de introductie van een nieuw overheidsloket ‘Air Single Window’. De Nederlandse overheid wil zoveel mogelijk samenwerken met de industrie en haar Community Informatieplatformen om ervoor te zorgen dat processen en hergebruik van functies en informatie geïntegreerd (in samenhang) plaatsvinden.

Al deze ontwikkelingen maken het nodig dat er in de komende twee jaar circa twee miljoen euro geïnvesteerd zal moeten worden om het Community Informatieplatform en applicaties te vernieuwen en alle gebruikers ervan in staat te stellen om gebruik te maken van de meest moderne en betrouwbare middelen. Grootschalige informatiedeling staat als uitdaging voor de deur.

Gerard Teuwissen, Directeur IM Douane Nederland: "Digitalisering van berichten, inclusief standaardisatie is een belangrijke doelstelling van de Nederlandse overheid. Met de voorgestelde aanpassingen wordt een groot deel van de overheid berichtgeving in de luchtvrachtmarkt digitaal en gestandaardiseerd en is douane beter in staat de logistiek te faciliteren."

Ben Radstaak vat de visie van het ACN-bestuur samen: "Cargonaut is het informatieplatform van en voor de Nederlandse luchtvrachtindustrie en daarom vinden we dit een goede investering. De belangrijkste voorwaarde die wij hebben gesteld is dat het een open community platform wordt waarmee ketenpartijen en overheden gemakkelijker informatie kunnen delen ter verbetering/versnelling van de processen. Dit zal de concurrentiepositie van de Nederlandse luchtvracht versterken. Daarom is onze bijdrage in het belang van alle leden van ACN."

Voor deze noodzakelijke investering heeft Cargonaut een beroep kunnen doen op subsidies uit de Topsector Logistiek (NLIP). Deze subsidies (€ 980K), zijn aan Cargonaut verleend met de randvoorwaarde dat overheid en bedrijfsleven co-financieren. Hiervan wordt de ene helft in geld en/of middelen ter beschikking gesteld door de overheid (Douane en Logius) en de andere helft door het bedrijfsleven (Schiphol, ACN en Cargonaut). Alle partijen op Schiphol plukken hier de vruchten van. Met behulp van een vernieuwd Schiphol Community Informatieplatform kunnen processen beter en sneller worden ondersteund met moderne hulpmiddelen en kan verder gewerkt worden aan de realisatie van nieuwe ‘Green Fast Lanes’.

De komende tijd zullen alle gebruikers van het Schiphol Community Informatieplatform in staat worden gesteld om hun wensen, behoeften en zienswijze rondom de vernieuwing van het platform met Cargonaut te delen.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden