Clicky


Een kijkje in de keuken bij... Dachser

Een kijkje in de keuken bij... Dachser
19-07-2013 09:24 | Transport | auteur de redactie

WADDINXVEEN - Recentelijk werd Transport Online uitgenodigd bij Dachser. Deze uitnodiging voor een 'kijkje in de keuken bij' Dachser namen wij dan ook graag aan. Het is een drukte van belang bij Dachser Intelligent Logistics in Waddinxveen. Niet alleen op de afdeling planning maar door het hele kantoor lopen werklieden die het interieur een fikse opknapbeurt geven.

Ook in het Warehouse wordt hard gewerkt. Het magazijn wordt vergroot en opgeknapt. Nog even en het Dachser hoofdkantoor Benelux is nog imposanter dan het al was. Aat van der Meer, Managing Director Dachser Benelux neemt ons mee door het enorme complex.
 

A
Aat van der Meer
 
In 1975 streek Dachser neer in Zevenaar. De dochter van het Duitse moederbedrijf stond aan het begin van een explosieve groei in Nederland. In 2007 verhuisde het hoofdkantoor naar Waddinxveen Een centrale plek in het Groene Hart. Inmiddels goed voor een kleine miljoen zendingen per jaar met een volume van ruim 480 duizend ton. Bij Dachser Nederland werken momenteel 367 mensen in vaste dienst.

In 1930 werd Dachser opgericht door Thomas Dachser. Wat begon met het vervoeren van kaas en op de terugreis industriële goederen in de Duitse regio Kempten groeide uit tot één van de leidende, wereldwijde, spelers in de logistieke branche. Het pan-Europese Dachser omvat 347 vestigingen over de hele wereld. Daardoor bestaat een betrouwbare infrastructuur die het mogelijk maakt om veeleisende logistieke diensten aan te bieden. In totaal werken er 21,560 mensen bij Dachser wereldwijd. Het geheim van Dachser's succes?

"We zijn allemaal zelfstandige bedrijven die nog altijd als één grote familie opereren. We staan dicht bij onze klanten en voeren een dynamisch en duurzaam ondernemersbeleid." Dat de vestigingen niet op zichzelf staan blijkt uit het feit dat er maandelijks overleg is tussen alle Europese bedrijven. Er worden tijdens de Boardmeeting ideeën uitgewisseld en strategieën uitzet voor de jaren die voor de boeg staan.


Nederland staat bekend als innovatief. Waar andere landen soms erg gebonden zijn aan bepaalde culturen kunnen wij verse ideeën aandragen: Waar liggen de uitdagingen staat daarbij voorop. Van der Meer: "Als er een nieuwe vestiging geopend wordt gaat er een delegatie van ervaren Dachser specialisten naar toe om de zaak op de rit te zetten. We brengen de Dachser filosofie in huis en als dat zover is laten we de zaak over aan het plaatselijke team. Voorop staat daarbij dat in ieder land op dezelfde manier gewerkt wordt. Als het zover is keren ze weer terug naar hun eigen plek. Volop uitdaging in het werk dus en de mensen komen terug met een enorme schat aan ervaring."

Het netwerken blijkt een belangrijk bijkomend voordeel te zijn. Het personeelsverloop is dan ook minimaal.

 

De planning bij Dachser


ENTARGO
"We staan voor kwaliteit. Als een zending binnen twee dagen in Spanje moet zijn, dan is die er ook. Targospeed noemen we dat." De grote zendingen hebben in de loop der tijd plaats gemaakt voor kleinere. Dat betekent dat er veel aandacht besteed moet worden aan de planning. Ook het volume van de zendingen kan enorm verschillen.

Om die reden zijn de vrachtwagens dusdanig aangepast dat er een tussenvloer ingezet kan worden om het volume van de trailer zo goed mogelijk te benutten. Targoflex is de standaard transportoplossing van Dachser. Betrouwbare levering tegen een redelijke prijs. Hierbij staat een snelle levering niet voorop. Een tussenvorm is Targgofix. Wel leveren op een bepaalde dag, maar niet op een vooraf afgesproken tijdstip. Het is maar een greep uit het scala van mogelijkheden die Dachser biedt.

Ook in de Rotterdamse haven is Dachser een veel geziene gast. De haven- en zeevaartdivisie houden zich bezig met het vervoer en crossdocking van zeecontainers. De inhoud daarvan wordt vaak met behulp van binnenscheepvaart naar de plaats van bestemming gebracht. Ook op luchtvrachtgebied heeft Dachser een prominente rol op de markt.

 


Dachser heeft zelf geen wagenpark, er worden eigen rijders voor langere tijd ingehuurd. "Vanzelfsprekend worden hun wagens voorzien van onze eigen huisstijl. Om die reden lopen de vervoerscontracten vaak voor meerdere jaren. Dat werkt prima, vooral door de open communicatie met de transportbedrijven en chauffeurs."

 


WAREHOUSING
Niet alleen het vervoer, ook warehousing speelt een belangrijke rol. Het warehousemanagement systeem Mikado staat centraal, De toepassing ondersteunt en beheert alle processen in de DACHSER warehouse-centra. Bovendien stuurt MIKADO alle order-, bewegings- en bestandgegevens naar het EDI-centrum. Daar worden deze geconverteerd en zowel aan DOMINO als aan de systemen van onze klanten doorgezonden. Op die manier is iedereen 24/7 op de hoogte van de voorraden en verplaatsingen van de goederen.

De DACHSER-warehouses zijn een kernonderdeel van de integrale supply chain-oplossingen
Het magazijn wordt nu uitgebreid van 11.000 tot 26.000 m2. "En we hebben nog ruimte op het terrein voor meer groei."

De nieuwe stellingen in een deel van het magazijn ogen als een waar kunstwerk, Heldere kleuren en strakke lijnen.

 

Aat van der Meer


"We beschouwen ons nog steeds als een familiebedrijf. ICT is natuurlijk niet meer weg te denken, maar de mensen die bij ons werken zijn ons kapitaal. Vaak merk je dat vooral jongeren die met ICT zijn opgegroeid moeite hebben met verbale communicatie. Bellen van klanten vormt dan een probleem. Maar als ze de smaak eenmaal te pakken hebben gaat er een nieuwe wereld voor ze open."

Dachser Intelligent Logistics: 'Niet lullen maar poetsen'. De multinational is niet voor niets bekroond tot Best Managed Company van 2013.

Auteur: Hans Jager

Eerder in de serie 'Kijkje in de keuken bij...'
» Een kijkje in de keuken bij... Simon Loos
» Een kijkje in de keuken bij... Brant Visser & Zn
» Een kijkje in de keuken bij... G.M. De Rooy & Zonen
» Een kijkje in de keuken bij... A-ware: van kaashandel naar ketenregisseur