Clicky


PvdA: Weer een stap tegen uitbuiting en verdringing

PvdA: Weer een stap tegen uitbuiting en verdringing
15-01-2016 16:38 | Politiek | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - Vandaag kondigde minister Asscher aan de Wet Aanpak Schijnconstructies te verruimen en het ook volledig van toepassing te verklaren op de transportsector. De Partij van de Arbeid had daar stevig op aangedrongen: "Juist ook in het vervoer komen schijnconstructies en onderbetaling (te) vaak voor en kan de wet z'n nut bewijzen. Tot nu toe was de transportsector van de wet uitgesloten, onder meer door internationale regelgeving. Die hobbel is nu dus genomen. En dat is goed nieuws voor vrachtwagenchauffeurs", aldus John Kerstens, Tweede Kamerlid voor de PvdA.

"Niet langer de andere kant opkijken, de schouders ophalen en je handen in onschuld wassen. Daartoe leidt de vorig jaar op initiatief van de Partij van de Arbeid aangenomen Wet Aanpak Schijnconstructies. Door die wet zijn ook opdrachtgevers aansprakelijk geworden voor een correcte naleving van wet en cao bij het uitvoeren van de door hen aan- en uitbestede werkzaamheden. Belangrijke winst bij het tegengaan van verdringing van de ene werknemer door uitbuiting van de andere."

Goed nieuws voor vrachtwagenchauffeurs dus vandaag. Zeker ook in het (internationale) vervoer wordt geregeld gebruik gemaakt van allerlei trucs om de regels te omzeilen: van 'Cyprus'-routes (waarbij chauffeurs die nog nooit een voet op Cyprus hadden gezet goedkope Cypriotische arbeidscontracten moesten ondertekenen) tot allerlei andere schijnconstructies met voornamelijk Oost-Europese chauffeurs, die vaak schandelijk worden onderbetaald met als gevolg dat hun Nederlandse collega's 'te duur' zijn.

Met de Wet Aanpak Schijnconstructies in de hand zal de naleving van het wettelijk minimumloon, maar ook van cao-afspraken verbeteren. Grote opdrachtgevers als Ikea en Shell zullen dan zelf actie moeten ondernemen om ervoor te zorgen dat de bedrijven waarmee ze in zee gaan (en de bedrijven waarmee die bedrijven op hun beurt in zee gaan) wel deugen.

Datzelfde geldt voor transportondernemingen die een klus aannemen, maar die vervolgens laten verrichten door een ander bedrijf. "Doen ze dat niet, dan kunnen ze zelf een gepeperde rekening tegemoet zien", besluit Kerstens.