Clicky


De Rooy managet zijn voorsprong met verstand

De Rooy managet zijn voorsprong met verstand
15-01-2016 00:31 | Etappes | auteur Redactie [AM]

SAN JUAN - Gerard de Rooy zag in zijn spiegels iets blauws opdoemen. Zijn racehart zei: ‘Niet voorbij laten!’ Zijn verstand zei: ‘Je hebt de tijd. Laat maar gaan.’ Dus liet de leider in het truckklassement de Kamaz van Airat Mardeev rustig passeren. De Rus snoepte 6 minuten van de voorsprong van De Rooy af, maar met 1.09.21 over, had die daar geen enkele moeite mee.
 
In de elfde etappe van de Dakar, een 431 kilometer lange special tussen La Rioja en San Juan, was het voor de leidende Petronas Team De Rooy Iveco zaak om geen onnodige risico’s te nemen. De Rooy kon zich wat permitteren en dat deed hij dus ook. Eduard Nikolaev mocht de etappe winnen. Ton van Genugten zette met de Iveco Trakker de derde tijd neer en klom daarmee een plaats op in het klassement. Een lekke band kostte Federico Villagra wat tijd, maar niet zoveel dat zijn derde plaats in het klassement in het gedrang kwam.

De 431 kilometers waren een lange zit en zeker niet eenvoudig. “Rio in, rio uit, knippenpaden met stenen,” beschrijft De Rooy. “Het is goed dat deze proef nu was en niet een paar dagen eerder, want het was een typische Kamaz-proef - beuken en bonken. Ik was blij dat ik geen risico’s hoefde te nemen.”

Ook naaste rivaal Mardeev nam geen risico’s, merkte De Rooy. “Hij had geen haast. Hij moet ook op safe rijden om zijn tweede plaats te verdedigen. Pas op 40 kilometer voor het einde kwam hij me voorbij. Prima, laat maar gaan. Er zat nog een Mini tussen hem en mij. Daar ben ik rustig achter gebleven.”

De Rooy reed met beleid en zorgde ervoor dat hij geen tijd verloor met lekke banden en andere miserie. Federico Villagra reed wel een lekke band met zijn Powerstar. “Het was voor mens en materiaal zwaar,” zei de Argentijn. “Het lijf heeft klappen gehad. Het was bovendien schroeiend heet. Al het water wat we bij ons hadden is op.” Het wisselen van de band in de hitte kostte veel energie. “We waren alle drie kapot daarna,” gaf ‘El Coyote’ toe. Ondanks het tijdverlies kwam Villagra steviger in het zadel te zitten op de derde plaats in het klassement en dat wist hij onderweg al: “We zagen Hans Stacey met problemen staan. Zodoende wisten we dat we tijd op hem hadden gewonnen. Hij was onze naaste belager in het klassement.”
 
De vierde plaats van Stacey werd in het klassement overgenomen door Iveco-coureur Ton van Genugten, die een achterstand van 28 minuten omboog in een voorsprong van 23 minuten. Na de anderhalf uur tijdverlies in de tiende etappe zette Petronas Team De Rooy Iveco de joker in, zodat Van Genugten als elfde mocht starten in de etappe naar San Juan. In de special knokte Van Genugten een verbeten duel uit met Peter Versluis (MAN), die dat na 431 kilometer racen op 34 seconden won. “We zijn blij met het resultaat,” zei Van Genugten. “Natuurlijk hadden we graag gewonnen of op z’n minst Versluis verslagen, maar de vierde plaats in het klassement is me meer waard.”

In de twee resterende dagen van de Dakar is het voor alle drie de Iveco’s in de top van het klassement zaak om de positie te verdedigen, of een laatste aanval te plaatsen. Villagra wil nog wel wat proberen. Hij staat op slechts 36 minuten achter Mardeev en de etappes naar Villa Carlos Paz en Rosario zijn naar verwachting rally-achtige proeven waarin de Argentijn zich uitstekend thuis voelt. “Morgen is nog een lange proef, op terrein waar ik goed in ben,” weet Villagra. “We gaan eens kijken wat we daar nog kunnen doen.”

Voor Gerard de Rooy speelt dat niet. “Voor mij is het een kwestie van een doos eieren op de auto laden en zorgen dat ze niet kapot gaan. Scherp blijven, rustig blijven, niet zenuwachtig worden als we een kwartiertje verliezen. Ik moet mezelf voorhouden dat er maar één doel is en dat daarvoor genoeg tijd en marge heb.”