Clicky


Toch weer hoop voor Stacey op podiumplaats

Toch weer hoop voor Stacey op podiumplaats
14-01-2016 13:12 | Etappes | auteur Redactie [AM]

LA RIOJA - Dat de ene dag de andere niet is, zeker in de Dakar, daar weet het EVM Rallyteam inmiddels alles van. Hans Stacey en Peter Versluis hebben in tien dagen tijd alle plaatsen in de top 10 wel al een keer gezien. Bij aanvang van etappe 10, 244 kilometer door de duinen bij Fiambalá, stond Versluis vijfde in het klassement en Stacey zevende. Aan de finish waren de rollen omgedraaid, met Stacey op de vierde plaats en Versluis op de zevende.
 
De tiende Dakardag was bijltjesdag. De duinen van Fiambalá sloegen opnieuw, zoals al in eerdere edities, grote gaten in het klassement. Met een vijfde tijd op 27 minuten van de verrassende etappewinnaar Pascal de Baar stuurde Hans Stacey zijn MAN na 244 kilometer buffelen over de finish. Aanvankelijk baalde de winnaar van de Dakar van 2007 van dat verschil, maar toen duidelijk werd wat een slagveld de etappe had aangericht klaarde het humeur van Stacey op.

Na dagen van pech was het nu de beurt aan anderen. “In een rally als deze moet alles perfect verlopen,” wist Stacey’s navigator Serge Bruynkens. “Als je tegen pech aanloopt, kun je die tijd niet dichtrijden. Dan moet je maar hopen dat anderen minimaal evenredige pech krijgen. Dat is vandaag wel zo ongeveer gebeurd.”

Her en der in de duinen stonden en lagen trucks in het zand, al dan niet met de wielen omhoog. Ook Peter Versluis hoorde bij de pechvogels. Hij verloor meer dan twee uur door vier lekke banden en kapotte schokbrekers.

Stacey had slechts kleine ‘pechjes’. “Een lekke band, maar dat had iedereen wel,” vertelt Bruynkens. “Dat was ook niet verwonderlijk: het was een bumpy track met overal droge, harde takken. Dat tel ik eigenlijk niet eens mee als pech. Waar we wel alles bij elkaar een kwartiertje hebben laten liggen was met een flesje dat onder het koppelingspedaal van Hans was geschoten en waarvoor we moesten stoppen om het weg te halen. En op een lastig navigatiepunt hebben we wat tijd laten liggen.”

Dat trok de Belgische navigator zich uiteraard persoonlijk aan. “Het was geen gemakkelijke navigatie, laat ik dat voorop stellen. Feitelijk hebben we maar één lastig punt gehad en dat was een waypoint wat we anders hebben genomen dan eigenlijk hoorde. Het was een gevaarlijk punt en zoals het zou moeten volgens het roadbook, kon volgens ons niet kloppen. Daar hebben we een minuutje of vier moeten gaan zoeken om er te geraken.”

Doordat zij het verlies beperkt konden houden en anderen - zoals de Kamaz-rijders Nikolaev en Karginov - vele uren aan hun broek kregen, hebben Stacey, Bruynkens en Van der Vaet ineens weer zicht op het podium. De achterstand op de nummer 3, Federico Villagra, bedraagt slechts 16 minuten. De equipe is vastbesloten daarvoor te gaan, zei Bruynkens. “Wees maar zeker. Ik wil niet weer een keer vierde worden. We waren gekomen om te winnen. Dat is niet meer haalbaar. Maar het podium nog wel. Het is geen verkeerd uitgangspunt. De druk ligt niet bij ons, wij zijn de partij die druk zetten.”