Clicky


LNG als transportbrandstof levert miljarden euro's op

LNG als transportbrandstof levert miljarden euro's op
10-07-2013 13:35 | Klimaat | auteur de redactie
ROTTERDAM - De invoering van LNG (vloeibaar gemaakt aardgas) als alternatieve, schonere brandstof voor wegtransport, binnenvaart en kustvaart kan tot 2030 leiden tot 2,7 miljard euro extra economische groei en 8000 arbeidsjaren. De ontwikkeling van LNG is daarmee van strategisch belang voor de Nederlandse transportsector. Het biedt Nederland kansen om de positie als gasrotonde te versterken en investeringen en werkgelegenheid te genereren.

Dit blijkt uit een onderzoek dat in het kader van de 'Green Deal Rijn en Wadden' is uitgevoerd door PwC, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. De Green Deal is een samenwerking tussen overheid, bedrijven en kennisinstellingen, gericht op groene groei. Het Nationaal LNG Platform bekeek vandaag de oogst en presenteerde nieuwe initiatieven.

Een jaar na de start van de Green Deal is de nieuwe LNG-keten op gang:

• 7 LNG-stations operationeel.
• 100 LNG-trucks op de weg.
• 2 LNG-binnenvaartschepen in de vaart.
• 1 small scale LNG-tanker in de vaart.
• Bunkerpunt voor schepen operationeel.
• Rotterdam eerste Europese haven met wet- en regelgeving voor LNG.

Ger van Tongeren, voorzitter van het jarige Nationaal LNG Platform: "Er liggen enorme kansen. Om die te verzilveren, moeten vraag en aanbod in samenhang worden ontwikkeld en zijn substantiële investeringen nodig. Het gaat daarbij om een gehele keten: LNG wordt per schip in ons land aangevoerd bij de Gate terminal op de Maasvlakte, wordt daar via een kleinere terminal overgepompt naar tankauto’s of bunkerschepen, die vervolgens de LNG naar tankstations of bunkerstations brengen, waar vrachtwagens en schepen kunnen tanken. Het mooie is dat in ons Platform de gehele keten is vertegenwoordigd. De Green Deal maakt het ook mogelijk om samen te werken met het Rijk, over meerdere departementen. Bijvoorbeeld op het gebied van accijns op LNG voor vrachtvervoer, waar we binnenkort een oplossing voor de geplande accijnsverhoging verwachten."

Milieu
Ook op het gebied van milieu liggen er kansen en uitdagingen. De transportsector krijgt met ingang van 2014 (wegtransport) en 2015 (kustvaart) te maken met verscherpte regelgeving die aanzienlijk lagere emissies moet opleveren. LNG heeft de potentie om schoner en stiller te zijn dan andere brandstoffen. Het Nationaal LNG Platform is in overleg met een aantal Natuur- en Milieuorganisaties, om te komen tot afspraken die waarborgen dat de inzet van LNG als transportbrandstof optimaal bijdraagt aan de verduurzaming van het zware transport in Nederland.

Als eerste stap gaan de partijen gezamenlijk onderzoeken in hoeverre de inzet van LNG in de verschillende subsectoren leidt tot netto milieuwinst. Onderwerpen waarover afspraken worden gemaakt zijn de minimale CO2-reductie en de meerwaarde van LNG bij het verlagen van de emissies van NOx, SOx, fijnstof en geluid. Een belangrijke voorwaarde is de beperking van methaanslip. Substantiële CO2-reductie wordt mogelijk door de inzet van bio-LNG.

Daarnaast is het van belang dat de introductie van LNG plaatsvindt binnen de randvoorwaarden van externe veiligheid. Deze zijn het afgelopen jaar door het ministerie van I&M en betrokken partijen onderzocht.