Transport Online - Staatssecretaris Dijkhoff wil problemen Calais en Duinkerken niet Europees aanpakken

Staatssecretaris Dijkhoff wil problemen Calais en Duinkerken niet Europees aanpakken

Staatssecretaris Dijkhoff wil problemen Calais en Duinkerken niet Europees aanpakken
11-01-2016 18:38 | Buitenland | auteur Redactie [FE]

BRUSSEL - Maandagmiddag presenteerden minister Van der Steur en staatssecretaris Dijkhoff in het Europees Parlement het programma van het NL EU-Voorzitterschap op het gebied van Justitie en Migratie. Van die gelegenheid maakte SP-Europarlementariër Dennis de Jong gebruik om de staatssecretaris te vragen naar de maatregelen die hij denkt te nemen om de crisissituatie in Calais en nu ook in Duinkerken aan te pakken.

Aanvankelijk bleef het antwoord uit, maar aan het eind van de sessie bood de voorzitter de Jong de gelegenheid de vragen te herhalen. "Ik vond het antwoord teleurstellend: Dijkhoff ziet hier geen zaak in voor de Europese Unie als geheel en gaat er eigenlijk van uit dat het Verneigd Koningkrijk en Frankrijk er samen uit (moeten) komen. Nederland is, net als België wel betrokken in verband met een mogelijk waterbedeffect, maar dit maakt het volgens hem nog niet direct een onderwerp voor het EU-Voorzitterschap. Concrete stappen noemde hij niet", aldus Dennis de Jong maandagavond tegenover Transport Online.

Zeer teleurstellend

De Jong is erg teleurgesteld over de reactie van Dijkhoff: "Ik vind dit zeer teleurstellend. De vrijheid van goederenverkeer over de weg is in het geding, nog los van het feit dat de humanitaire situatie voor de mensen die in de tentenkampen verblijven, buitengewoon schrijnend is. Wat mij betreft gaan we hier vanuit het EP op door, want de huidige situatie is onaanvaardbaar."

"Op welke wijze Dijkhoff dit doet, is aan hem, maar Frankrijk moet ervan doordrongen worden dat zij de problemen met de tentenkampen moeten aanpakken door goede opvang te bieden (bij voorkeur niet in de buurt van de transportroutes naar Groot-Brittannië), en de vluchtelingen kans te geven op een goede asielprocedure. Zij die hiervan geen gebruik wensen te maken of niet voor toelating in aanmerking komen, moeten worden begeleid bij terugkeer. De EU-lidstaten hebben afgesproken juist bij terugkeer gezamenlijk op te trekken richting landen van herkomst. Zowel om de druk op Frankrijk te vergroten, als vanwege de noodzakelijke samenwerking bij terugkeer is dit dan ook wel degelijk een zaak voor de EU als geheel."

Europarlementariër de Jong zet zich al maandenlang in om de situatie in Calais te verbeteren voor vrachtwagenchauffeurs. Tot nog toe lijkt hij tegen een muur van onbegrip aan te lopen.

"Onlangs heb ik de Europese Commissie nog schriftelijke vragen gesteld waarin ik voorstelde aan Frankrijk aan te bieden ook een hotspot op te zetten om de vluchtelingen en migranten uit de kampen in Calais en Duinkerken op te vangen. Ik heb hierop nog geen antwoord op ontvangen, maar zal vanuit het EP blijven aandringen op een dergelijke oplossing", besluit de Jong.

Ook Paul Ulenbelt, SP,  heeft al meerdere keren aandacht gevraagd voor de situatie in Calais voor vrachtwagenchauffeurs. Maar liefst drie keer heeft hij een rijverbod naar Calais aangevraagd. Tot drie keer toe is dit door de Tweede Kamer geweigerd.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,683
Diesel1,325

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions