Clicky


Even bijpraten op de rustdag voor broers Van Limpt

Even bijpraten op de rustdag voor broers Van Limpt
10-01-2016 20:29 | Etappes | auteur Redactie [AM]

In het bivak van Salta staan Team De Rooy en Tilburgs Truck Parts gebroederlijk naast elkaar. Dat geeft de broers Anton en Hans van Limpt de gelegenheid om even bij te praten, want in de eerste week van de Dakar is het daar nog niet veel van gekomen. Anton is als navigator in de truck bij Ton van Genugten uren vroeger binnen dan Hans, die navigeert bij Frank Tilburgs.

Ze doen feitelijk hetzelfde, rijden dezelfde routes, maar navigeren in een truck vooraan is toch heel anders dan in een truck wat verder naar achter. “Ik merk dat ik dit jaar nog scherper moet navigeren dan andere jaren,” vertelt Anton.

“De snelheden liggen aanzienlijk hoger. Tijd om rustig om me heen te kijken of te kletsen onderweg, is er niet meer. Het gaat continu vol gas. Ik sla tegenwoordig vaak notes over en geef alleen nog de belangrijkste aan. Ton kan zich daardoor ook beter concentreren op het rijden. Op dit niveau fungeert de navigator - ik dus - ook als coach voor de chauffeur. Ton en ik zijn inmiddels zo goed op elkaar ingespeeld, dat we samen steeds sterker worden.”

Voor Hans is het, net als voor zijn chauffeur Frank Tilburgs, de eerste Dakar. Alles is nieuw. Voorafgaand aan de Dakar heeft Anton hem uitgebreid ingelicht. “Anton heeft er al zes gedaan, dus die weet wat ik kan verwachten. Daar hebben we veel over gepraat en ik merk dat ik daar veel aan heb,” zegt Hans.

“Ik moet toegeven dat ik de eerste week zwaarder had verwacht, maar misschien het wel goed om er zo beter in te komen. Er zijn veel overeenkomsten met wat ik gewend ben in de gewone rally’s, maar je komt ook iedere dag nieuwe dingen tegen. Een dag foutloos afsluiten geeft veel voldoening.”

Zorgen over elkaar maken de broers Van Limpt zich niet. Daar is geen tijd voor - ieder heeft het al druk genoeg met de eigen wedstrijd - maar denken aan wat er mogelijk allemaal zou kunnen gebeuren, maakt het er ook niet beter op. “We hebben veel samen gereden in gewone rally’s. Dan zit je samen in de auto en ben je daar ook niet mee bezig, terwijl we toch genoeg hebben meegemaakt,” zegt Anton.

Voor Hans met Frank Tilburgs is het klassement niet zo belangrijk. Voor Anton met Ton van Genugten wel. “We staan redelijk goed, met achter ons een gat van een uur,” zegt Anton. “Maar onze taak blijft in de eerste plaats ondersteunend, dus als we moeten stoppen en veel werk hebben, kan het zo weer anders zijn. In de zevende etappe was het best een zware dobber om te moeten stoppen bij Federico Villagra, een van onze kopmannen. Was dat niet nodig geweest, dan hadden we de etappe kunnen winnen. De voorsprong die we hadden opgebouwd was daar groot genoeg voor. Maar het is niet anders.”

De equipe Tilburgs stopte onderweg ook al een paar keer om assistentie te verlenen, al lag daar bij hen geen teamstrategie aan ten grondslag. “Het is onze eerste Dakar,” zegt Tilburgs. “Wij moeten nog krediet opbouwen. In gewone rally’s is het ieder voor zich, maar in de Dakar kom je alleen met elkaar aan de finish. Je hebt elkaar nodig. Het is ook leuk om anderen te helpen. We bouwen met al die teams een band op en dat is best een bijzondere ervaring.”

Het klassement heeft Tilburgs al uit zijn hoofd gezet. Dat was aanvankelijk wel lastig. “Competitie zit in mijn bloed. Maar in mijn eerste Dakar moet ik niet te veel willen. Daarvoor hebben we te weinig ervaring. Dakar rijden leer je alleen in de Dakar en we leren elke dag. De rustdag halen is een doel wat we nu hebben gehaald en op de 28ste plaats is dat helemaal niet gek.”