Clicky


'Elsevier kan nog acht jaar Elsevier heten'

'Elsevier kan nog acht jaar Elsevier heten'
08-01-2016 17:03 | Binnenland | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM (ANP) - Het opinieweekblad Elsevier kan nog maximaal acht jaar Elsevier blijven heten. Dat zegt hoofdredacteur Arendo Joustra na de overname van het blad door tijdschriftenuitgever New Skool Media.

"We mogen nog vier jaar Elsevier blijven heten, met een uitloop van twee keer twee jaar'', aldus Joustra. "We hebben acht jaar om een nieuwe naam te bedenken." De redactie voelt zich volgens Joustra "erg ongemakkelijk'' dat de sinds 1891 bestaande naam moet verdwijnen. "We onderzoeken of we een juridisch of maatschappelijk offensief kunnen beginnen om de naam te behouden.''

De huidige eigenaar Reed Business Nederland, onderdeel van de beursgenoteerde RELX Group, heeft de uitgeefactiviteiten van Weekblad Elsevier en BeleggersBelangen verkocht aan New Skool Media. Daarvoor is een nieuwe BV opgericht: ONE (Opinie, Nieuws en Economie). New Skool Media heeft 67 procent in deze uitgeverij. Reed Business Nederland houdt een minderheidsbelang van 33 procent.

Onder de uitgeverij vallen ook gerelateerde uitgaven, activiteiten en websites, zoals Elsevier Weekblad Boeken en de website Beurs.nl. Reed Business wil de naam Elsevier echter blijven gebruiken voor wetenschappelijke uitgaven, waardoor het opinieweekblad van naam moet veranderen.

Het is de bedoeling dat Reed Business uiterlijk een jaar na de naamsverandering het belang van 33 procent verkoopt aan New Skool Media, zegt Joustra, die positief is over de overname. "Als consumententitel voelen we ons meer thuis bij New Skool Media dan bij RELX. Dat is geen echt mediabedrijf meer.'' Het gaat volgens de hoofdredacteur goed met het weekblad. "De omzet is prima en de winst is goed.'' De betaalde oplage is ruim 80.000.

New Skool Media werd in 2014 opgericht, na de overname van negentien titels van mediaconcern Sanoma. Het ging om titels als Home and Garden, Seasons, Knipmode en Vorsten. De 106 medewerkers die verbonden zijn aan de uitgeefactiviteiten van Weekblad Elsevier en BeleggersBelangen treden in dienst bij New Skool Media. Na de aankoop ontstaat een uitgeverij met 26 consumententitels, 250 werknemers en een gecombineerde omzet van 65 miljoen euro.