Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 17 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 17 - 2]
05-07-2013 10:04 | Transport | auteur de redactie
DAMWOUDE - Vorige week vrijdag vroegen wij u, in onze serie 'Wie kent deze vrachtwagen nog?' naar uw ervaringen en herinneringen aan de Reo en de Henschel vrachtwagens. Het idee voor de Reo en de Henschel ontstond na het toesturen van een foto door de heer Baars die zelf van beide vrachtwagenmerken een exemplaar heeft gerestaureerd.

"Deze trucks zijn compleet uit elkaar geweest en opnieuw opgebouwd door mijzelf. Men noemt mij al bij de naam 'de gouden handjes'!"



"De Reo is een Reo 6x6 kipper, bouwjaar 1961 en de Henschel is een Henschel 6x6 kipper, bouwjaar 1969", gaat de heer Baars verder.

"De Reo was een opvolger van de GMC cckw omdat ze meer laadvermogen hadden toen intertijd. De Henschel was vroeger een zeer moderne truck op kipper gebied en was dan ook een zeer sterke truck die over al doorheen liep. Jammer dat Mercedes dat toen in 1974 kapot heeft gemaakt anders hadden er nu nog Henschels geweest."

"Die truck was voor die tijd zijn tijd ver vooruit. Zo bouwden zij een 3-asser trekker met een gestuurde aangedreven voorloopas. Mercedes had nog nooit zo iets gezien en ging dit later onder hun eigen vlag na bouwen. Ook heeft Henschel toentertijd de euro assen ontwikkeld", zegt Baars tot slot.



Bovenstaande foto's werden ons toegezonden door Henk van Kerkhoff. Henk heeft er zelf niet mee gereden maar vertelt dat deze voertuigen in het Zuiden van Nederland vroeger veel gebruikt werden in de zand- en kleiputten.


Kees van den Hoven heeft ook in zijn fotoarchief gezocht en kwam de bovenstaande foto tegen. "Het zijn de restanten van 'mijn' Henschel. De foto dateert uit 1972. Ik vond het een super auto destijds!"

De heer J.M. Breewel stuurde onderstaande foto in. "Het is een foto uit 1970 uit ons Reo tijdperk. De rechtse heeft bij ons gereden met benzinemotor en vierkant legerhutje. Daar de bezineslurper halverwege de dag moest tanken was dat geen optie dus werd er een Daf ingebouwd", vertelt de heer Breewel.


"Later is er bij Terberg een nieuwe van Eck cabine opgezet, dat was luxe. De oude legercabines waren smal, koud, ‘s zomers heet en lastig uitstappen vanwege de hoge rand achter de portieren. Toen ik 17 jaar was zat ik samen met een andere chauffeur op een zandvlakte bij Muiden ten behoeve van de aanleg van de A1, en toen was het warm dus relaxen met de voorramen open wat mijn collega jaloers maakte want hij had inmiddels een van Eck cabine! Dat was dan wel weer een groot voordeel."

"Wat ik mij verder kan herinneren is het vele repareren wat je moest doen. In 1968 ben ik met deze vier wagens doorgegaan en de laatste van dit soort is in 1974 ingeruild voor de toen gemoderniseerde Ginaf TF 8. Ik heb wel eens spijt dat ik ze altijd inruilde want het zou mooi geweest zijn om er nog één van in de schuur te hebben gehad", besluit de heer Breewel.

Auteur: E. van der Wal-de Vries

Dit is, vanwege de vakantieperiode, de voorlopig laatste aflevering van 'Wie kent deze vrachtwagen nog?'. Op vrijdag 30 augustus zijn wij terug met een nieuwe serie 'Wie kent deze vrachtwagen nog?'. U kunt tijdens de zomerperiode alvast uw eventuele suggesties naar ons toemailen. Dus: heeft u oude foto's van vrachtwagenmerken uit vervolgen tijden? Stuurt u ze naar: redactie@transport-online.nl.

Meer afleveringen uit de serie 'kent u deze vrachtwagen nog?' vindt u hier

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier