Clicky


Een derde internationaal transport is doorvoer

Een derde internationaal transport is doorvoer
04-07-2013 10:01 | Transport | auteur de redactie
Van de goederen die Nederland binnenkomen wordt een derde deel meteen doorgevoerd naar andere landen. Deze doorvoer bestaat uit laagwaardiger producten dan de export. Ongeveer de helft van de doorvoer is afkomstig uit andere Europese landen, terwijl ongeveer 90 procent ook bestemd is voor Europa. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

In 2010 werd meer dan 550 miljoen ton aan goederen Nederland binnengebracht. De waarde hiervan wordt geschat op een kleine 490 miljard euro. Van dit totale inkomende transport werd 180 miljoen ton, met een waarde van meer dan 150 miljard euro, meteen doorgevoerd. De doorvoer bedroeg hiermee zowel in gewicht als in waarde bijna een derde van het inkomende transport van goederen.

Het overige twee derde deel betrof invoer voor binnenlandse consumptie, voor verwerking door in Nederland gevestigde bedrijven, of voor wederuitvoer. De gemiddelde waarde per kilogram bedroeg 87 eurocent voor de doorvoer en 88 eurocent voor de invoer.

Bijna 500 miljoen ton aan goederen verliet Nederland in 2010. De waarde hiervan bedroeg bijna 530 miljard euro. De doorvoer had een aandeel van 36 procent in het brutogewicht van het totale uitgaande transport en een aandeel van 30 procent in de waarde. De gemiddelde waarde per kilogram van de uitvoer bedroeg 117 eurocent en is daarmee duidelijk hoger dan de 87 eurocent per kilogram van de doorvoer. De uitvoer bevatte dus meer hoogwaardige producten dan de doorvoer.

Bovenstaande sluit aan bij het beeld dat Nederland enerzijds relatief veel grondstoffen en halffabricaten invoert, er waarde aan toevoegt en hoogwaardiger producten weer uitvoert. Anderzijds worden ook veel grondstoffen en halffabricaten onbewerkt doorgevoerd.

Er werd 60 miljoen ton aan goederen meer het land binnengebracht dan het land verliet. Dit verschil komt doordat het inkomende transport voor een belangrijk deel uit producten bestaat die worden ingevoerd en vervolgens worden opgebruikt of verwerkt in Nederland. Dit geldt bijvoorbeeld voor kolen, aardolieproducten, en grondstoffen voor de bouw en de industrie.


Stukgoed vormt helft waarde doorvoer
Het grootste deel van het brutogewicht van de doorvoer bestaat uit grondstoffen: aardolie(producten) en aardgas vormen 31 procent van het gewicht, ertsen en metaalafval 21 procent, kolen 15 procent en andere grondstoffen 8 procent. De waarde van de doorvoer wordt met een aandeel van 47 procent gedomineerd door voertuigen, machines en stukgoederen.

Onder deze categorie vallen ook kleding en schoeisel, papier en karton, glas- en aardewerk, en metaalfabricaten. Verder hebben ook aardolie en chemische producten een belangrijk aandeel in de waarde van de doorvoer: beide 15 procent.

Doorvoer dominant bij kolen, ertsen en metaalafval
Het aandeel van de doorvoer in het gewicht van het inkomende internationale transport is het grootst voor grondstoffen als ertsen en metaalafval (75 procent), kolen (53 procent), en ijzer en staal (38 procent). De bijdrage aan het inkomende transport van stukgoederen is echter ook groot (30 procent). Voor dezelfde goederengroepen heeft de doorvoer ook het grootste aandeel in het gewicht van het uitgaande transport. Dit geldt ook voor het aandeel van de doorvoer in de waarde van het inkomende en uitgaande transport van goederen. De doorvoer speelt een relatief geringe rol in het transport van landbouwproducten en levende dieren, voedingsproducten, en meststoffen.

Veel relatief waardevolle producten uit Azië
De meeste doorvoer is afkomstig uit Europa. Ongeveer de helft van zowel het gewicht als de waarde van de totale doorvoer komt uit Europa. Van de ertsen en het metaalafval werd driekwart deel vanuit Amerika doorgevoerd. Ook kolen kwamen vooral uit Amerika. De doorvoer uit Azië bestond vooral uit aardolie(producten) en stukgoederen.

De stukgoederen in de doorvoer kwamen met name uit Europa en Azië. Afrika leverde zulke goederen nauwelijks voor doorvoer. Europa was ook de belangrijkste bestemming van de doorvoer. Bijna 95 procent van het gewicht en een kleine 90 procent van de waarde van de uitgaande doorvoer was bestemd voor Europa.