Clicky


ProRail zet 65-jarige locomotief '1252' in om bovenleiding ijsvrij te houden

ProRail zet 65-jarige locomotief '1252' in om bovenleiding ijsvrij te houden [+foto]
06-01-2016 12:27 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

GRONINGEN - In het hoge noorden zijn de hele nacht zogeheten schraaptreinen blijven rijden om de bovenleiding ijsvrij te houden, meldt ProRail. Het tegengaan van ijsvorming is belangrijk om te voorkomen dat treinen stil komen te staan doordat ze te weinig of geen stroom meer krijgen.

Het is een bijzonder gezicht. Lege treinen die ’s nachts op en neer blijven pendelen om het ijs van de bovenleiding te schrapen. Een simpele, maar doeltreffende manier om onnodige problemen te voorkomen volgens ProRail. Want zolang er wordt gereden, is de kans op ijsvorming op de stroomkabels veel kleiner. Een dun laagje ijs is al voldoende om het contact tussen de stroomkabels en de stroomafnemer op de trein te verminderen. Dat kan leiden tot spanningswisselingen en in het ergste geval krijgt de trein helemaal geen stroom meer. Het treinverkeer valt dan stil.

Vanuit de hele spoorsector worden er treinen en personeel geleverd om de schraapritten uit te voeren. Zo werd vannacht de 65-jarige locomotief '1252' ingezet, die normaal gesproken het rijdende restaurant Panorama Rail voort trekt.