TLN: Inrichting 'Tweede Calais' staat haaks op gemaakte afspraken tussen Frankrijk en Groot-Brittannië

TLN: Inrichting 'Tweede Calais' staat haaks op gemaakte afspraken tussen Frankrijk en Groot-Brittannië
06-01-2016 11:31 | Buitenland | auteur Redactie [FE]

ZOETERMEER - Transport en Logistiek Nederland (TLN) is, net als de Britse transportorganisatie RHA, ontzet over het voornemen van de Franse overheid om 1,1 miljoen euro te investeren in een migrantenkamp in Duinkerken. Op zo’n vijftig kilometer van ‘the jungle’ in Calais verblijven op dit moment zo’n 2500 migranten in erbarmelijke omstandigheden. De leefomstandigheden van deze mensen moeten acuut worden verbeterd, vindt ook TLN, maar niet op deze locatie. Frankrijk en Engeland hebben immers afgesproken om dit soort faciliteiten te ontwikkelen ‘op afstand van transportactiviteiten’.

TLN eist dan ook verplaatsing van de migrantenkampen in Calais en Duinkerken.

Acute hulp noodzakelijk

Het kamp in Duinkerken is niet nieuw. Het bestaat al sinds 2006. Echter, waar tot voor kort zo’n zestig mensen leefden in afwachting van een kans om in Engeland te komen, bivakkeren nu zo’n 2500 migranten: baby’s, kinderen, ouderen, complete gezinnen die niets hebben. De omstandigheden zijn schrijnend, zo hebben diverse media afgelopen dagen laten zien.

TLN is het eens met de hulporganisaties die pleiten voor een verbetering van de leefomstandigheden om grootschalige uitbraak van ziekten en het overlijden van mensen te voorkomen, maar dat moet niet op deze locatie in de haven van Duinkerken waar veel transportstromen samenkomen.

Afspraak is afspraak: niet bij transportknooppunten

Op 20 augustus 2015 hebben de verantwoordelijke ministers van Frankrijk en Engeland afspraken gemaakt om migrantenstromen in Calais te beheren. In een zes pagina’s tellende verklaring hebben beide landen een groot aantal uitgangspunten en acties met elkaar gedeeld. Eén daarvan is klip en klaar: faciliteiten voor migranten horen niet bij transportactiviteiten thuis.

"Het kan dus niet zo zijn dat Frankrijk op een steenworp afstand van Calais een tweede migrantenkamp gaat inrichten", aldus Arthur van Dijk, voorzitter van TLN.

"Het lost het probleem ook niet op. Sterker nog: het verdubbelt het aantal mensen dat met behulp van een vrachtauto van onze leden naar Engeland wil reizen. De politie-inzet in Calais is immers maximaal en op verzoeken om het leger in te zetten wordt niet gereageerd. We zullen de Franse en Engelse autoriteiten dan ook herinneren aan de gemaakte afspraken en oproepen om de noodzakelijke investeringen op andere plaatsen in te richten dan in de havens van Calais en Duinkerken."



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden