Clicky


VERN: kleine transportbedrijven blij met actie ILT

VERN: kleine transportbedrijven blij met actie ILT
01-07-2013 15:15 | Transport | auteur de redactie
Sinds augustus 2011 heeft de VERN verzocht om de cabotage regelgeving op te nemen in de Nederlandse wet. Nederland was dit al verplicht vanaf april 2010. Handhaving was al die tijd niet mogelijk omdat er geen sanctiebeleid uitgevoerd kon worden door de KLPD of de ILT. "Men kon hooguit foei zeggen tegen een vervoerder die de cabotage regelgeving overtrad", zegt Klaas de Waardt, voorzitter van VERN.

"De actie van de ILT in de Waalhaven geeft aan dat dit nog maar een topje van de ijsberg is. Oneerlijke concurrentie die op deze wijze is ontstaan, zal moeilijk terug gedraaid kunnen worden. Ook loopt de Nederlandse staat hierdoor veel inkomsten mis. Postbusconstructies in het Oosten van Europa (wanden vol), inleenconstructies zijn de oorzaak dat er geen loonheffing, pensioenen, MRB enz. worden betaald. Vele transportbedrijven zijn failliet gegaan en hebben chauffeurs hun baan verloren."

"Het is echter niet alleen een Nederlands probleem, het speelt Europees breed. In Zweden is een grote cabotagestudie gedaan waaruit blijkt dat veel buitenlandse trucks het land geheel niet verlaten na drie ritten. Vaak bleken zij dertig tot veertig ritten te doen voordat zij het land verlieten. Men trof zelfs een vrachtwagen aan die 78 ritten deed tussen Stockholm en Göteborg. Omdat deze vrachtwagens nooit gecontroleerd worden heeft men ook vraagtekens gezet over de verkeersveiligheid."

"De banden en de remmen worden ook nooit gecontroleerd. VERN stelt ook vraagtekens bij de vrachtwagens die uit Cyprus komen, wij geloven niet dat zij terug keren naar Cyprus om de verplichte APK keuring te ondergaan."

"Er werden 161.987 vrachtwagens gecontroleerd door een app op de telefoon van veel Zweden. De vrachtwagens werden gefotografeerd op de GSM en doorgestuurd naar de onderzoekers. Enorm veel Zweden hebben hieraan meegewerkt. Op deze wijze kwam nog veel meer aan het licht. Men gebruikte wisselende kentekenplaten in het weekend of wanneer zij hun dagelijkse rust hielden. Ook VERN heeft geconstateerd in de Waalheven dat veel kentekenplaten met tyraps vastgebonden waren", gaat Klaas de Waardt verder.

"Vrachtwagenchauffeurs probeerden zich te verstoppen op kleine landweggetjes in de bossen om niet gefotografeerd te worden. Dit geeft duidelijk aan dat zij zich zeer bewust zijn, dat zij de wet overtreden. Ook VERN is bezig om te kijken of wij niet dezelfde app kunnen gebruiken om de controlerende instanties te ondersteunen."

"Alles staat en valt met een goede handhaving, wij dringen daar al jaren op aan. Er moet veel meer gecontroleerd worden, anders gaan er nog veel meer transportbedrijven failliet en verliezen chauffeurs hun baan", besluit de Waardt.