Clicky


Van Genugten: Nu even omschakelen

Van Genugten: Nu even omschakelen
01-01-2016 17:01 | Algemeen | auteur Redactie [AM]

Bij de keuringen ondervond Ton van Genugten de voordelen van deel uitmaken van een organisatie als Team De Rooy. Nog niet eerder was hij zo vlotjes door de papierwinkel heen gebold als nu. “Dan merk je weer hoe goed alles is geregeld,” zei Van Genugten. “Die ‘ontzorging’ geeft zo veel rust. Ik heb nog nooit zo ontspannen aan de start gestaan, terwijl er toch heel wat op het spel staat.”

Monteur Peter van Eerd was al vooruit gereisd, Ton van Genugten en navigator Anton van Limpt kwamen gisteren aan en konden meteen in de truck stappen voor een shakedown test op het landgoed van hun Argentijnse teamgenoot Federico Villagra. “Aankomen en meteen beginnen: dat is fijn. Het was lekker om even te rijden, even de truck te voelen en de snelheid weer op te pakken.” Na de testrit was er tijd voor een teambarbecue, maar voor een groot oudejaarsfeest was geen gelegenheid, omdat om half 6 de wekker al ging. Petronas Team De Rooy Iveco was immers als eerste aan de beurt voor de keuringen en moest zich om 7 uur melden.

Nu de keuringen achter de rug zijn, is het een kwestie van rust pakken, acclimatiseren en de knop omzetten voor de proloog van morgen. Het is maar 11 kilometer, maar die kunnen wel heel belangrijk zijn. “Eén foutje in de proloog en je staat achteraan,” weet Van Genugten. “Onze taak is om dicht bij Gerard de Rooy, Ales Loprais en Federico Villagra te blijven, dus we mogen niet te veel verliezen. Het is belangrijk om ongeveer de positie van je startnummer te behouden in die 11 kilometer. Het is een sprint, maar je moet wel super scherp zijn. Vanuit de ontspanning van nu, wordt dat wel even omschakelen.”

Hoe laat de TonTrans-mannen precies moeten starten is nog even onduidelijk. De planning wordt nog aangepast door de organisatie, vanwege de verwachte weersomstandigheden. “Zolang we maar niet in het donker moeten rijden,” vreest Van Genugten. “We moeten zien dat we zo ver mogelijk voorin komen te rijden, want het gaat er de eerste dagen al meteen vol op, met smalle paden en op de derde dag al een proef van 500 kilometer.”