Clicky


Bijtellingsregels stuwen autoverkopen

Bijtellingsregels stuwen autoverkopen
01-01-2016 09:37 | Financieel | auteur ANP

LEIDEN - De regels voor de bijtelling die sinds vrijdag zijn veranderd, hebben de autoverkopen opgedreven. Al sinds juni stijgt de verkoop van auto's, maar met de veranderingen in de bijtelling om de hoek zijn de verkopen voor december op een record uitgekomen. Volgens marktonderzoeker Aumacon zijn in de laatste maand van het jaar 69.156 auto's verkocht, het hoogste aantal ooit in een decembermaand. In heel 2015 zijn bijna 450.000 auto's verkocht, 15,9 procent meer dan in 2014, aldus Aumacon.

De bijtelling voor de meeste plug-ins is per 1 januari van 7 naar 15 procent gegaan. Voor andere auto's geldt dit jaar een percentage van 21 of 25 procent bijtelling. Alleen volledig elektrische auto's houden hetzelfde bijtellingspercentage, 4 procent.

Toch was het maar een matig jaar, aldus directeur Clem Dickmann van Aumacon. "Het cijfer van 2015 ligt niet ver boven dat van 2014 en dat was een absoluut dieptepunt."

"Fikse fiscale stimulansen" waren een belangrijke reden voor de groei in autoverkopen in het afgelopen half jaar. Nu die er dit jaar niet zijn, "houdt de autobranche de adem in". Verkopers hebben volgens Dickmann nog een flinke voorraad aan auto's die wel al zijn geregistreerd maar nog niet verkocht.

Volkswagen was ondanks de problemen rond het dieselschandaal voor de elfde keer op rij het meest populaire merk. Met een marktaandeel van 12,5 procent hield de geplaagde Duitse automaker Peugeot (11 procent) achter zich.

Met de Peugeot 308 had de Franse automaker wel het bestverkochte model van 2015. Met 28.950 verkochte exemplaren wist het de populairste auto van 2014, de Volkswagen Golf (20.344 exemplaren) ruim achter zich te houden.

De Renault Clio was bij de modellen de nummer drie met 17.010 verkochte exemplaren. Renault completeerde ook bij de merken de top drie met een marktaandeel van 7,8 procent.