Clicky


FNV Bondgenoten: eindelijk prioriteit voor handhaving cabotageregels

FNV Bondgenoten: eindelijk prioriteit voor handhaving cabotageregels
01-07-2013 09:35 | Transport | auteur de redactie
UTRECHT - Vanochtend meldde de Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) dat bij de eerste controles op cabotage een groot aantal overtredingen is geconstateerd. Ook wordt vanaf vandaag het overtreden van de cabotageregels als een economisch delict aangemerkt en strafbaar gesteld. Bedrijven die de wet overtreden kunnen vanaf nu eindelijk worden aangepakt.

FNV Bondgenoten is blij dat de strafbaarstelling van de cabotageregels door de politiek nu eindelijk is gerealiseerd is en door de inspectie gehandhaafd lijkt te worden. Edwin Atema van FNV Bondgenoten: "Vandaag is een goede stap gezet op weg naar een eerlijke sector waarin valsspelers worden gestraft en gezonde werkgelegenheid nu ook door de overheid lijkt te worden beschermd."

Wanneer een vervoerder uit een EU-lidstaat goederen vervoert tussen twee punten binnen de grenzen van een andere lidstaat is dat cabotage. Vervoerders mogen maximaal drie cabotageritten rijden en moeten dan weer de grens over. De Europese regels zijn er om het sociaal dumpen van arbeidsplaatsen en de ontwrichting van de binnenlandse transportmarkt tegen te gaan.

Atema: "Onze leden zien het dagelijks: werkgevers en verladers die vals spelen en de bestaande regels straffeloos aan hun laars lappen. De Nederlandse chauffeurs, de motor van de economie, spelen een heel belangrijke rol bij de signalering van deze valsspelers. Dagelijks zien tienduizenden chauffeurs wat er gaande is in deze mooie sector. De Oost- Europese chauffeurs wordt uitgebuit, gezonde werkgelegenheid verdrongen en concurrentie vervalst. Verladers vinden dit natuurlijk prachtig, hoe lager de transportprijs hoe mooier. Triest genoeg zijn we blij dat nu ook de inspectie bij de eerste controles vast heeft gesteld dat er veel overtredingen plaatsvinden."

FNV Bondgenoten heeft met haar leden de laatste twee jaar actief campagne gevoerd om de zogeheten cabotageregels in stand te houden en door de overheid te laten handhaven. Lange tijd had de aanpak van de misstanden in de transportsector voor niemand prioriteit. Inmiddels hebben de leden van FNV Bondgenoten heel wat medestanders weten te krijgen. De Nederlandse werkgevers steunen de vrachtwagenchauffeurs en recent nog reageerde Eurocommissaris Siim Kallas na acties van chauffeurs dat hij de binnenlandse transportmarkt in zijn zittingsperiode niet verder gaat liberaliseren. In het sociaal akkoord staat een aparte passage over de misstanden in de sector.

Nu ook de inspectie heeft geconstateerd dat er veel overtredingen plaatsvinden op het gebied van cabotage pleit FNV Bondgenoten voor meer middelen en menskracht bij de inspectiediensten om de regels effectief en afschrikwekkend te kunnen handhaven.