Clicky


Online retailers zien in drie weken voor Kerstmis omzet met 46 procent toenemen

Online retailers zien in drie weken voor Kerstmis omzet met 46 procent toenemen
24-12-2015 09:15 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

EDE - De verkoop van kerstcadeaus en -artikelen heeft in de drie weken voor kerst een extra online omzet van € 207 miljoen gegenereerd. Dit is een stijging van 46% ten opzichte van de gemiddelde weekomzet. Het totaal aan online bestedingen in de periode van 6 december tot en met 24 december komt hiermee uit op € 658 miljoen. Dit blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org en DHL Parcel, uitgevoerd door GfK.

Twee derde van de ondervraagde online retailers verwachtte al een toename van hun feestdagenomzet ten opzichte van vorig jaar. Deze verwachting blijkt uit te komen. Waar de gemiddelde weekomzet van online retailers vorig jaar in de drie weken voor kerst met 38% toenam, zorgt de kerstperiode dit jaar voor een nog grotere impuls. Online retailers zien hun omzet aan producten dit jaar met 46% toenemen tot € 219 miljoen euro per week. Zo shopt de consument online in de periode voor kerst € 658 miljoen bij elkaar. Deze omzet komt 24% hoger uit ten opzichte van de € 530 miljoen van vorig jaar.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De online kerstaankopen bereiken dit jaar een recordhoogte. Het gaat daarbij niet alleen om kerstgerelateerde producten en cadeaus, maar ook om de online aankopen van eten en drinken voor de feestdagen. Je kunt je hele kerstdiner online bestellen! De sterke groei van de online bestedingen aan food/nearfood-artikelen in de eerste drie kwartalen van 2015 zet zich ook in de kerst- en nieuwjaarsperiode voort. Supermarkten en maaltijdbox-leveranciers komen met speciale kerstedities om het consumenten nog makkelijker te maken het perfecte kerstdiner online bij elkaar te shoppen.”

De kerstperiode wordt hiermee voor de online retailers steeds belangrijker. Wanneer ook de vergelijking wordt gemaakt met de periode voor Sinterklaas, is te zien dat de gemiddelde weekomzet in de periode voor kerst sterker toeneemt dan in de periode voor Sinterklaas (+24%). Ook voor de komende jaren verwachten online retailers dat de verkoop van kerstcadeaus en -artikelen een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Twee derde van de online retailers voorziet een verschuiving in de feestdagenomzet van Sinterklaas naar kerst.

Kerst meest populair in de drie grote steden

66% van alle Nederlanders die cadeaus kopen voor de feestdagen, koopt cadeaus voor onder de kerstboom, zo blijkt uit een jaarlijks terugkerend onderzoek van GfK onder ruim 20.000 consumenten. In de drie grote steden is het kerstfeest het meest populair, hier ligt dit percentage ruimschoots hoger op 77%. In de noordelijke provincies ligt er minder vaak iets onder de kerstboom (50%).

Pakketvervoerders

Pakketvervoerders zien vergelijkbare groeicijfers terug in hun dagelijkse hoeveelheid zendingen. Ronald Leunisse, operationeel directeur van DHL Parcel: “De afgelopen periode hebben we 350 nieuwe medewerkers in dienst genomen en ook die hebben meteen hun handen vol. Deze nieuwe collega’s zijn overigens in vaste dienst bij DHL, want ook ons relatieve marktaandeel groeit. Dus ook na de kerst kunnen wij deze mensen goed gebruiken.”

Van alle pakketten wordt het grootste deel nog steeds thuisbezorgd. Wel ziet DHL een duidelijke groei in het aantal pakketten dat klanten bezorgd willen hebben in Parcelshops. Samen met het groeiend aantal Parcelstations, de pakketkluizen, gaan zij een serieus alternatief vormen voor thuisbezorging.