Clicky


Transport en Logistiek Vlaanderen wil verplichte weging zeecontainers

Transport en Logistiek Vlaanderen wil verplichte weging zeecontainers
28-06-2013 10:45 | België | auteur de redactie
BRUSSEL - Transport en Logistiek Vlaanderen(TLV) heeft donderdag 27 juni een onderhoud gehad met de Belgische vertegenwoordiger van de IMO om te pleiten voor een verplichte weging van zeecontainers. TLV vindt het niet kunnen dat wegvervoerders als laatste schakel in de keten, steeds het kind van de rekening zijn bij overbelading(of aslastoverlading). "Het probleem moet aan de bron aangepakt worden", zegt TLV.

TLV is voorstander van strenge regelgeving voor het wegen van zeecontainers. Te zware zeecontainers hebben niet alleen een impact op de veiligheid van zeeschepen, maar op de gehele logistieke keten. "De gevolgen mogen niet worden onderschat."

Nu worden de zeecontainers na aankomst in de haven zonder noemenswaardige controle op het containerchassis van vrachtwagens geplaatst voor het transport over de weg. Niet zelden blijken deze containers zwaar overbeladen te zijn.

"Het kan zowel gaan om een overbelading in totaal door een globaal overgewicht in de container, dan wel om een overbelading op de assen van het voertuig door een slechte verdeling van het gewicht in de container. Een te zwaar beladen container of een container met slechte gewichtsverdeling kan voor onveiligheid op de weg zorgen. De overheid is bovendien van mening dat asoverladingen ook verantwoordelijk zijn voor beschadiging van de wegeninfrastructuur", aldus TLV.

In Vlaanderen werd in 1999 het aslastendecreet ingevoerd met zware boetes bij overbelading op de assen van een voertuig. De Vlaamse wegeninspectie controleert streng. Op verschillende Vlaamse snelwegen en Gewestwegen werden ondertussen 'weigh in motion' systemen geïnstalleerd die toelaten om rijdende voertuigen te controleren op hun gewicht.

Sinds de invoering van de nieuwe Europese Verordening voor toegang tot de markt van het wegvervoer in 2011, is overlading ook opgenomen in de lijst van overtredingen die tot onmiddellijke intrekking van de vervoersvergunning kan leiden.

"Voor de vervoerders zijn de mogelijke gevolgen dus heel zwaar, ondanks het feit dat zij als laatste schakel in de keten vaak geen impact hebben op het feit dat de containers die ze vervoeren overbeladen zijn of dat de lading slecht verdeeld is. Op vraag van TLV werd in het verleden dan ook voorzien in medeverantwoordelijkheid voor de opdrachtgevers en verladers", vervolgt TLV.

"De wegeninspecteurs dienen wanneer ze de opdrachtgever of verlader kunnen identificeren, steeds een proces-verbaal op te stellen aan hun adres. TLV dringt er op aan dat men dit systematisch blijft doen en dat het controlebeleid hier nog meer de focus op legt. Terminaluitbaters die zonder enige controle zeecontainers opzetten met een slechte gewichtsverdeling, moeten net zoals de vervoerder een PV hun richting zien uitkomen. Uiteindelijk doel moet zijn dat ook terminaluitbaters gaan investeren in weegbruggen en zelf containers of voertuigen met containers gaan wegen, vooraleer die de terminal verlaten. Voorlopig gebeuren er nog maar enkele eerste initiatieven in die richting."

"Wil men een gelijk speelveld in alle Europese havens en scheeftrekking van concurrentieverhoudingen vermijden, dan is weging van zeecontainers voor hun vertrek per zeeschip een must. Havens die tot maatregelen verplicht worden, dienen dan niet meer gewag te maken van concurrentienadelen. Iedereen zal dan met gelijke wapens strijden en de logistieke keten zal veiliger worden. Bovendien wordt ook heel wat schade aan infrastructuur vermeden. De verladers in overzeese gebieden dienen dringend op hun verantwoordelijkheid gewezen te worden."