Clicky


Bombardier-Alstom Consortium zal tot 1.362 dubbeldekstreinen leveren aan NMBS

Bombardier-Alstom Consortium zal tot 1.362 dubbeldekstreinen leveren aan NMBS
18-12-2015 19:07 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

BERLIJN - Het consortium Bombardier Transportation-Alstom ondertekende met de NMBS een raamovereenkomst voor de levering van maximum 1.362 M7 dubbeldeksrijtuigen. De totale order bedraagt ongeveer 3.3 miljard euro (.6 miljard US). Bombardiers deel is ongeveer 2.1 miljard euro (.3 miljard US) waard, terwijl dat van Alstom neerkomt op 1.2 miljard euro (,.3 miljard US).

De eerste vaste bestelling die vandaag ondertekend werd behelst het ontwerp en de bouw van 445 rijtuigen. De waarde van dit contract bedraagt ongeveer 1.3 miljard euro (,.4 miljard US). Bombardiers deel bedraagt zo’n 787 miljoen euro (3 million US) terwijl Alstoms deel ongeveer 471 miljoen euro (1 million US) waard is.

De leveringen voor deze eerste bestelling zal plaatsvinden tussen september 2018 en 2021. Het raamcontract omvat ook opties voor een maximum van 917 bijkomende rijtuigen.

Bombardiers in Brugge zal 65 multifunctionele stuurpostrijtuigen leveren en 290 nietgemotoriseerde rijtuigen. Alstom zal 90 gemotoriseerde koprijtuigen ontwerpen en produceren in Valenciennes (Frankrijk) met de ondersteuning van haar competentiecentra op vlak van elektriciteit en signalisatie in Charleroi. Alstom zal ook het ETCS niveau 2 systeem ontwikkelen en produceren voor de volledige vloot.

Laurent Troger, President Bombardier Transportation, verklaarde: “Dit raamcontract voor bijna 1,400 dubbeldeksrijtuigen zal de Belgische passagiers voorzien van de meest moderne mobiliteitsoplossingen. Het is een bevestiging van het vertrouwen van de NMBS in Bombardiers producten en technologieën en versterkt verder ons langdurige samenwerking.”

“Deze order getuigt duidelijk van het sterke vertrouwen dat de NMBS heeft in onze dubbeldekstreinen en in het niveau van comfort dat ze bieden. Het is ook een aanwijziging dat de rijtuigen echt gewaardeerd worden door de passagiers en de ideale oplossing bieden voor het groeiende aantal reizigers”, zei Andreas Knitter, Senior Vice-President, Alstom Europe.

Deze nieuwe treinen zullen de totale capaciteit van het NMBS netwerk verhogen met 145.000 bijkomende zitplaatsen. De treinen zullen een snelheid van 200km/u kunnen halen en zullen ingezet worden op alle Belgische hoofdlijnen, grensoverschrijdend met Nederland en Luxemburg, alsook op sommige hogesnelheidslijnen.

Het M7 concept is gebaseerd op de zeer succesvolle en uiterst betrouwbare M6 dubbeldeksrijtuigen, waarvan er 492 door hetzelfde Bombardier-Alstom consortium werden geleverd. Het interieur van zowel eerste als tweede klasse werden volledig opnieuw ontworpen en gevalideerd door de klant na raadpleging van meer dan 200 vertegenwoordigers van verschillende gebruikersgroepen. Het nieuwe interieur en een verbeterd passagiersinformatiesysteem zullen reizigers meer comfort bieden, terwijl de multifunctionele stuurpostrijtuigen toegankelijk zullen zijn voor rolstoelgebruikers en plaats bieden voor fietsen.

De M7 rijtuigen zijn volledig flexibel. Ze kunnen zowel ingezet worden als M7 elektrische motorstellen, maar ook als een door een locomotief getrokken trein, die samengesteld is uit zowel M7 rijtuigen als bestaande M6 dubbeldeksrijtuigen. Een predictief diagnostisch systeem zal de predictieve onderhoudsactiviteiten verbeteren en de levenscycluskosten verminderen. Deze extra kenmerken maken van deze nieuwe generatie dubbeldekstreinen één van de meest kostefficiënte oplossingen voor onze klant.