Clicky


Bestuurders ondertekenen Realisatie overeenkomst Voorpoort

Bestuurders ondertekenen Realisatie overeenkomst Voorpoort
17-12-2015 10:22 | Weer en Verkeer | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - Binnenkort start de realisatiefase van de spoorkruisingen Nieuweweg Noord en Voorpoort. Deze spoorkruisingen worden aangelegd om een goede doorstroming van het wegverkeer en de verkeersveiligheid te waarborgen wanneer het aantal treinen op het traject Utrecht-Arnhem gaat toenemen. Eerder dit jaar werd hiertoe een Samenwerkingsovereenkomst ondertekend, de nadere uitwerking van de hierin vastgelegde afspraken zijn vastgelegd in de Realisatie Overeenkomst ‘Spoorkruisingen Nieuweweg en Voorpoort’. Deze werd vanmiddag ondertekend door de samenwerkende partijen.

De Realisatie Overeenkomst is een samenwerking van de provincies Gelderland en Utrecht, de gemeenten Veenendaal, Ede en Renswoude en ProRail. Onder meer gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof, Cees de Vries, regiodirecteur van ProRail, Arianne Hollander, wethouder van gemeente Veenendaal en Dick Vlastuin, wethouder van gemeente Renswoude ondertekenden de Realisatie Overeenkomst en markeren hiermee de overgang van beleid naar uitvoering.

Programma Hoogfrequent Spoor

In het kader van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) gaat op het traject Utrecht-Arnhem het aantal treinen toenemen van 8 naar 12 treinen per uur, per rijrichting. Hierdoor neemt de doorstroming van het wegverkeer af en ook de verkeersveiligheid. De huidige gelijkvloerse spoorkruising in de Nieuweweg Noord (N418) wordt daarom vervangen door twee spoortunnels: een tunnel voor het langzame verkeer in het verlengde van de Nieuweweg Noord en een tunnel voor het snelverkeer in het verlengde van de Voorpoort. De verkeersstructuur in het gebied wordt aangepast op deze nieuwe situatie.

Doorstroming en veiligheid

De twee spoorkruisingen leiden tot minder oponthoud en verbeteren de doorstroming. Daarnaast verbetert hierdoor de bereikbaarheid van De Batterijen en de leefbaarheid van de omgeving van de Nieuweweg Noord. Ook voor fietsers die het spoor moeten kruisen, is dit een veilige oplossing. Ten slotte komt er op deze manier een veilige verbinding tussen de beide delen van Fort aan de Buursteeg.

Ontwerp

In de nieuwe situatie verliest de Nieuweweg Noord (N418) de functie van provinciale weg. De Nieuweweg Noord wordt een gemeentelijke weg met een fietstunnel onder het spoor en wordt gereconstrueerd. Met het opheffen van de huidige spoorkruising vervalt de doorgaande route voor het gemotoriseerd verkeer. Hiertoe wordt de Voorpoort doorgetrokken met een spoortunnel voor auto’s. 

De Voorpoort krijgt ten noorden van de autotunnel een vloeiende aansluiting op de Klompersteeg-Oost. De Klompersteeg–West sluit hier vervolgens met een kruispunt op aan. De Klompersteeg-West  en de Schalm worden verbonden door een apart brugdek over de nieuwe fietstunnel heen. Verwachting is dat de tunnels en de reconstructie eind 2019 gereed zijn voor gebruik.