ING: Transport en logistiek houdt snelheid vast in 2016

ING: Transport en logistiek houdt snelheid vast in 2016
16-12-2015 09:20 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - De transport- en logistieksector heeft de vaart er in 2015 ingekregen. In 2016 kan het groeitempo van 3% (volume) naar verwachting worden vastgehouden. Internationaal is het beeld wisselend positief. De logistieke vraag vanuit handelshuizen groeit sterker dan vanuit de industrie.

Tegelijkertijd ontwikkelt de behandeling en belevering van consumentengoederen zich gunstig, zowel nationaal als in de buurlanden. De wegtransportsector profiteert het meest van de aantrekkende economische groei in Nederland. Structureel blijft logistieke dienstverlening dé groeimarkt. Dit blijkt uit het vooruitzicht transport en logistiek van ING Economisch Bureau.

Wegtransport laat mineurfase achter zich

De binnenlandse markt blijft in 2016 een vliegwiel voor het wegtransport en daarmee is de sector uit het dal. De groei in vrachtvolume komt uit op 2,6% bij 3.5% meer omzet. De dalende rentabiliteit heeft een keerpunt bereikt en zal naar verwachting ook in 2016 licht verbeteren, maar hiervoor zullen de tarieven wel moeten stijgen. Het perspectief voor de Nederlandse wegtransportsector is terug. Internationaal verliest de sector nog steeds marktaandeel, maar in de cirkel van 300 km rondom de standplaats is de vraag nu sterker.

Binnenvaart: terug in ruimer vaarwater in 2016

De kwakkelende binnenvaartomzet kreeg medio 2015 een sterke impuls door historisch lang aanhoudend laag water. Hoewel het vrachtvolume in 2016 zo’n 3% groei laat zien, blijft de omzetgroei daardoor beperkt tot 2,5%. De sector moet met de verduurzaming en energietransitie voor groei steeds meer van de containervaart hebben. Positief is dat de binnenvaart nationaal in de lift zit en marktaandeel wint op andere modaliteiten. De tankvaart kampt structureel met stagnerende groei, maar profiteert voorlopig van de wispelturige oliemarkt die de handel stimuleert. 

Luchtvrachtvervoer kwakkelt, passagiersvervoer door de lucht groeit door

Het Nederlandse vervoer door de lucht groeit in 2016 met zo’n 3% in volume. Terwijl het passagiers vervoer blijft groeien, kampt het luchtvrachtvervoer met tegendruk en structureel afgenomen groeivooruitzichten. Afkoeling van de Chinese economie blijft het potentieel van luchtvracht ook in 2016 beperken, al biedt de goed draaiende Noord-Amerikaanse markt enige verlichting. 

Logistieke diensten sterkste groeier

Logistieke dienstverleners zien het volume in 2016 naar verwachting met 3,5% toenemen. Structurele groei blijft komen van uitbesteding door onder andere retailers en specialistische verladers, maar die zijn wel kritischer. De logistieke dienstverlening is vooral succesvol in procesinnovatie en weet zo bovengemiddelde waarde te creëren. Innovatie in de dienstverlening gebeurt nog te weinig en de concurrentie het hoofd te bieden is nog een van de grootste uitdagingen.

Groei in volume betekent niet automatisch verbetering van de winstgevendheid

Machiel Bode, ING sectormanager transport en logistiek: “Met de terugkeer van volumes komt niet automatisch prijsherstel tot stand en zijn rendementen dus sterk afhankelijk van de operationele efficiency van de inzet van mensen en middelen. De markt vraagt ook om continue verbeteringen. Om dat mogelijk te maken zullen transport en logistiek ondernemers in 2016 moeten doorgaan met investeren in ICT en in medewerkers om de juiste management informatie te kunnen genereren."



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,763
Diesel1,467

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Rijverboden