Clicky

 
Transport Online - Sas van Vreeswijk gaat Beatrixsluis definitief aanpakken

Sas van Vreeswijk gaat Beatrixsluis definitief aanpakken

Sas van Vreeswijk gaat Beatrixsluis definitief aanpakken
14-12-2015 18:57 | Werkzaamheden | auteur Redactie [FE]

NIEUWEGEIN - Rijkswaterstaat gunt ontwerp, bouw en financiering van de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal bij Nieuwegein definitief aan combinatie Sas van Vreeswijk. De bouw start in het najaar van 2016 en is gereed in 2019. Rijkswaterstaat en het consortium kijken tevreden terug op een aangepaste ‘maatwerk-aanbestedingsprocedure’, waarin risicoverdeling en de onderlinge dialoog veel extra aandacht hebben gekregen.

Sas van Vreeswijk is een combinatie van Besix Group, RebelValley en TDP met als belangrijke partners Martens en Van Oord en Agidens. Het consortium is voornemens om na Contract Close Heijmans en Jan de Nul toe te voegen. De combinatie wordt – naast de realisatie van de 3e sluiskolk en het verbreden van het Lekkanaal – ook gedurende 27 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud van het volledige sluizencomplex en het Lekkanaal. Dit middels een zogenoemd DBFM-contract. Rijkswaterstaat selecteerde Sas van Vreeswijk op basis van een combinatie van prijs en kwaliteit, ook wel Economische Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) genoemd.

Andere blik op risicoverdeling

Vernieuwend is de manier waarop de risico’s zijn gedeeld in het contract. Ondanks dat het contract veel verantwoordelijkheid laat aan de markt, worden daar niet automatisch alle risico’s neergelegd. Rijkswaterstaat en consortium nemen ieder (delen van) risico’s voor hun rekening die zij het beste kunnen beheersen tegen de laagste maatschappelijke kosten. Rijkswaterstaat neemt bijvoorbeeld de risico’s rondom mogelijke onteigeningen voor zijn rekening, houdt een deel van de risico’s die betrekking hebben op het functioneren van delen van het bestaande areaal, heeft diverse ontheffingen en vergunningen aangevraagd en voert zelf een groot deel van de archeologische onderzoeken uit.

Kwaliteit boven snelheid

Bij de aanbesteding is extra tijd genomen voor de dialoog tussen Rijkswaterstaat en markt. 

Rens van Twisk, contractmanager van Rijkswaterstaat: "We hebben tijdens deze verlengde dialoog extra specialistische overleggen en plausibiliteitssessies gehouden. De extra tijd met de markt zorgde voor kwalitatief betere en gezonde biedingen met voldoende vet op de botten. We hebben dus gefocust op kwaliteit en niet op snelheid. Bij Sas van Vreeswijk zat er een compact team met alle noodzakelijke kennis aan tafel. De aanbestedingsprocedure geeft veel vertrouwen voor het verdere verloop van het project. Ik ben erg trots op dit resultaat, de aanbieding van Sas van Vreeswijk geeft een belangrijke impuls aan het netwerk van RWS."

Nico de Koning, tendermanager van Besix, deelt deze trots en tevredenheid: "Door de verlengde dialoog konden we Rijkswaterstaat meer inzicht geven in achtergronden van het aanbiedingsontwerp, dit gaf zekerheid. We hebben daarbij de ervaringen ingebracht die we eerder al hadden opgedaan in de tender voor keersluis Limmel. Het mooie aan zo’n sluizenproject is dat je – meer dan bijvoorbeeld bij een wegenproject – het verschil kunt maken met een vernieuwend ontwerp. Onze aanbieding heeft ambitie, maar is tegelijkertijd robuust en realistisch. Dat robuuste is ook prettig voor de beheerder van de sluis. We kunnen tegen een stootje en hebben vertrouwen dat wij ook bij onvoorziene omstandigheden van het project een gezamenlijk succes kunnen maken."

Prinses Beatrixsluis

De Prinses Beatrixsluis is de grootste monumentale binnenvaartsluis van Nederland en is na 77 jaar toe aan uitbreiding. Door de aanleg van een 3e sluiskolk en de verbreding van het Lekkanaal kan de scheepvaart ook in de toekomst vlot en veilig de sluis passeren. Daarnaast komt er ruimte voor extra ligplaatsen. 

Het project Lekkanaal/3e kolk Beatrixsluis is onderdeel van het programma Sluizen van Rijkswaterstaat. Dat bestaat uit 6 projecten: keersluis Limmel, 2e kolk Eefde, 3e kolk Beatrixsluis, Zeetoegang IJmond, Zeesluis Terneuzen en de Afsluitdijk

Foto's

  • J.Roeland
    ESTERO
  • J.Roeland
    MANNA
  • J.Roeland
    TYDA KYRA
  • Binnenvaartschip LIA
    Binnenvaartschip LIA
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,000
Diesel1,924

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions
Rijverboden