Clicky


KNV: Akkoord versterkt positie van Nederlands spoorgoederenvervoer

KNV: Akkoord versterkt positie van Nederlands spoorgoederenvervoer
14-12-2015 10:46 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - Werkgeversorganisatie KNV heeft namens de spoorgoederenvervoerders de onderhandelingen voor het gebruik van het spoor in Nederland succesvol afgesloten. Er is overeenstemming bereikt over de voorwaarden, waarbij een stijging van de tarieven in zowel 2016 als in 2017 uitkomt op 5,6% per treinkilometer.

Vanaf 2018 zal het tariefniveau in Nederland worden bepaald door Europese regelgeving. Het bereikte akkoord is belangrijk voor de concurrentiekracht van de Nederlandse zeehavens en industrie, en versterkt de positie van het spoor als duurzame transportmodaliteit.

Impasse doorbroken

In de afgelopen maanden is koortsachtig gewerkt aan het vaststellen van acceptabele gebruiksvergoedingen voor het vervoeren van goederen per spoor van en naar Nederland. Aanpassingen van de tariefstructuur in afgelopen jaren zorgde voor veel onzekerheid, bij zowel regionale reizigersvervoerders als bij de goederenvervoerders. Dit leidde tot ingrepen door ACM en rechterlijke procedures. Uiteindelijk stelde staatssecretaris Sharon Dijksma in een debat met de Tweede Kamer op 19 november van dit jaar een bedrag van 3 miljoen euro beschikbaar. Met dat besluit lukte het om stabiliteit te creëren.

Twee vliegen in één klap

Een systeem waarmee niet alleen informatie over gevaarlijke stoffen, maar over alle lading in gestationeerde wagons kan worden geregistreerd, is al jaren een ambitie van ProRail en KNV. Zo’n systeem geeft antwoord op de vraag ‘weten wat waar staat’ en maakt het mogelijk om in geval van een incident binnen enkele minuten informatie te verstrekken aan eventuele hulpdiensten. Aan de invoering van dit systeem, dat uniek is voor Europa, zijn extra kosten verbonden voor vervoerders. De vervoerders hebben een volledige invoering van het systeem als voorwaarde geaccepteerd, na de tegemoetkoming van de kosten in de komende twee jaar.

Terug op koers - nu verder

In de loop van 2015 werd duidelijk dat de problemen door de aanleg van het Duitse deel van de Betuweroute, het zogenaamde derde spoor, door ProRail en de sector beheersbaar kunnen worden gemaakt. Dat was een belangrijke eerste stap op weg naar een hernieuwd vertrouwen bij verladers en de havens. Een tweede stap komt van de implementatie van Europese regelgeving over de tarieven voor spoorgebruik.

Uiterlijk vanaf juli 2017 moet in Nederland een voorstel zijn uitgewerkt om de tarieven voor het gebruik van het spoornetwerk vast te stellen en zijn voorgelegd aan de Europese Commissie. Het voorstel beoogt een harmonisatie van de tariefopbouw in Europa en draagt bij aan meer financiële transparantie bij de infrabeheerder.