Clicky


HEMA schikt ruzie met franchisenemers

HEMA schikt ruzie met franchisenemers
09-12-2015 10:21 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM (ANP) - HEMA schikt een slepende ruzie met zijn franchisenemers. Het winkelbedrijf betaalt uitgesmeerd over de komende drie jaar een bedrag van 19 miljoen euro aan de zelfstandige winkeliers die onder het HEMA-merk opereren.

De franchisenemers klaagden de afgelopen jaren veelvuldig over de opstelling van het moederbedrijf. HEMA zou veel te hoge kosten in rekening brengen voor onder meer marketing en voor producten die centraal worden aangeleverd. Er liep een arbitrageprocedure, maar die is nu beëindigd.

Goed nieuws voor alle betrokkenen, zei directeur Tjeerd Jegen in een toelichting aan het ANP. Bijna de helft van alle Nederlandse HEMA-winkels is in handen van franchisers. Meestal behalen zulke vestigingen meer omzet dan gemiddeld, maar bij HEMA was dat de afgelopen jaren omgekeerd.

Daar moet nu verbetering in komen, en daar zal volgens Jegen ook de klant van profiteren. "Ik ga ervan uit dat franchisenemers meer risico gaan nemen en grotere voorraden aanleggen zodat klanten minder vaak misgrijpen."

De beschikbaarheid van veel producten blijft evenwel een van de meest nijpende problemen bij HEMA. De inkoop en distributie hebben de sterke groei van het winkelbestand van de laatste jaren niet kunnen bijbenen. Daardoor staan bezoekers relatief vaak voor lege schappen.

Door de schikking met de franchisers is HEMA afgelopen kwartaal wel fors dieper in de rode cijfers gedoken. Onderliggend was echter voor het eerst in drie jaar tijd sprake van een verbetering van het resultaat, blijkt uit de woensdag gepubliceerde kwartaalcijfers.

Onder de streep kwam HEMA 28,8 miljoen euro tekort, bijna twee keer zoveel als in het derde kwartaal van 2014. Het kan volgens Jegen nog wel even duren voordat HEMA ook netto weer geld overhoudt.

Het bedrijf behaalde in het derde kwartaal een omzet van 293 miljoen euro, 8 procent meer dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor veranderingen in het winkelbestand en wisselkoerseffecten namen de verkopen met ruim 5 procent toe. Het is de derde periode op rij waarin de vergelijkbare opbrengsten stijgen.