Clicky


Twee Scania LNG-trekkers voor Bakkerij Borgesius

Twee Scania LNG-trekkers voor Bakkerij Borgesius
07-12-2015 09:23 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

BREDA - Bakkerij Borgesius nam recent twee nieuwe Scania P340 4x2 trekkers in gebruik. Het bijzondere daaraan is, dat beide voertuigen zijn uitgerust met een LNG-motor, dus voor vloeibaar aardgas als brandstof. Borgesius heeft een vér doorgevoerd MVO-programma waarbinnen de inzet van deze zeer schone aardgasvoertuigen uitstekend past. Ook zijn beide Scania’s extreem stil en daarmee Piek-gecertificeerd.

Wagenparkbeheerder Hugo Brink is enthousiast over de nieuwe Scania’s. “Transport is een belangrijk aandachtspunt binnen onze bakkerij. Enerzijds moeten wij natuurlijk te allen tijde vers brood aan onze klanten kunnen leveren. Maar anderzijds willen we dat binnen onze MVO-gedachte wel zo schoon, stil en efficiënt mogelijk doen. Het rijden op LNG (Liquefied Natural Gas) past daar om meerdere redenen uitstekend in. Dat de keus daarbij op Scania is gevallen, heeft alles te maken met ruime ervaring die het merk heeft met deze brandstof, het enthousiasme van de dealer in Groningen én het feit dat Scania al vroeg Euro 6 voertuigen kon leveren.”

De Scania 340 pk LNG motoren stoten 90 procent minder NOx en fijnstof uit en bereiken een CO2-reductie van 15 procent ten opzichte van een euro-6 dieselmotor. Minstens zo interessant is dat de Scania’s op LNG fluisterstil zijn. Ze produceren maar liefst 10 Db(A) minder geluid dan een vergelijkbare diesel en zijn daarmee meer dan twee zo geluidsarm.

De auto’s vallen daarmee ruimschoots binnen de PIEK-norm. “Dat is voor ons een belangrijk voordeel,” meent Brink. “Vers brood betekent dat het vroeg geleverd moet worden. Wij rijden dus veel in de randen van de dag.”

Dat beide Scania’s uiteindelijk niet in Groningen maar gestationeerd zijn in Leeuwarden, komt door het feit dat zowel de stad als de provincie Friesland actief zochten naar een mogelijkheid om een LNG-tankstation binnen de provincie te krijgen. “Dat is een typische kip-ei-vraag aldus Brink. “Omdat wij nu samen met een ander bedrijf voor LNG hebben gekozen, heeft GDF Suez een mobiele LNG-tankinstallatie geplaatst. Dat kan uitgroeien tot een vast station.”

De beide Scania’s rijden dagelijks een route van tussen 400 en 450 kilometer en kunnen dus makkelijk met één tank hun hele route doen. “De chauffeurs zijn er enthousiast over. Het was even wennen omdat de auto’s zo extreem stil zijn. Maar verder kunnen ze er uitstekend mee uit de voeten, ook omdat we voor de tweepedaals OptiCruise versnellingsbak gekozen hebben en ze door de laag geplaatste P-Cabine makkelijk in- en uitstappen. En uiteraard hebben ze tevoren een uitgebreide cursus gehad voor het tanken. Dat is nu nog het enige dat afwijkt.”