Clicky


Vervoerssectoren: 'Maak haast met duurzame en integrale mobiliteit'

Vervoerssectoren: 'Maak haast met duurzame en integrale mobiliteit'
04-12-2015 09:32 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - Alle vormen van mobiliteit moeten flexibel worden verbonden. De klant moet snel, slim en bovendien duurzaam zijn reis kunnen samenstellen. Daarvoor is een geïntegreerd mobiliteitsmodel nodig. Dat was de hoofdconclusie van het KNV Mobiliteitsdebat ‘Over Grenzen’, dat vandaag in Den Haag werd gehouden. Te gast waren De Tweede Kamerleden Betty de Boer (VVD), Jan Vos (PvdA) en Martijn van Helvert (CDA). Zij spraken met de uit mobiliteitsondernemers en -specialisten bestaande zaal over maatregelen om het vervoer van de toekomst duurzamer en efficiënter te maken.

Geen tijd te verliezen

De aanwezigen deden een beroep op de politiek om haast te maken met duurzame mobiliteit (via fiscale bijtellingen, juiste beprijzing), maar toonden een aanzienlijke bereidheid om zelf, vanuit het bedrijfsleven, grote stappen te zetten. Het beprijzen van CO2 verbruik, het ‘ontschotten’ van de sectoren, de dringende noodzaak om snel te investeren in elektrische mobiliteit en het optimaal benutten van informatietechnologieën werden uitgebreid besproken. Om veranderend mobiliteitsgedrag te kunnen accommoderen, moeten vervoerssectoren intensiever met elkaar samenwerken: die noodzaak werd breed gedeeld. Maar ook ten aanzien van de verduurzaming van vervoer was het gevoel van urgentie voelbaar.

Bijdrage aan actieagenda van klimaattop

Het KNV mobiliteitsdebat stond grotendeels in het teken van de Klimaattop in Parijs. Via een live verbinding met de Nederlandse onderhandelingsdelegatie kwam de zaal meer te weten over de voortgang rond een nieuw klimaatakkoord. Delegatieleider Ivo de Zwaan schetste een niet al te optimistisch beeld: de onderhandelingen lijken gegijzeld te worden door het Kyoto-protocol, dat afloopt in 2020. Daarin staat dat met name initiatieven van de ontwikkelde landen verwacht worden. En dat is voor de ontwikkelingslanden reden om de huidige onderhandeling te blokkeren.

Lichtpunt is het feit dat de VN dit keer werkt met een Actieagenda. Om ook het bedrijfsleven bij de klimaatdoelstellingen te betrekken, kunnen koepelorganisaties wereldwijd hun punten inbrengen. KNV greep die mogelijkheid met beide handen aan.

KNV directeur Ad Toet: “Om te beginnen gaan we werk maken van integrated ticketing & passenger information. Dat is een onderwerp dat door het Europese parlement is ingebracht, maar nu dreigt stil te vallen. Het zal nu door ons in Parijs opnieuw op tafel worden gelegd.”

De versnelde invoering van elektrisch aangedreven vervoer en het beprijzen van CO2-uitstoot en weggebruik zijn andere onderwerpen die door KNV namens de Nederlandse vervoerssectoren werden ingediend.