Clicky


Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 15 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 15 - 2]
07-06-2013 10:47 | Transport | auteur de redactie
DAMWOUDE – Vorige week vrijdag vroegen wij u naar uw ervaringen met en herinneringen aan de Scania LB 110. Dat hebben we geweten!

Opvallend deze week was dat er met name veel foto’s ingestuurd werden door vrachtwagenchauffeurs die nog op deze Scania LB 110 hebben gereden. Er kwamen, in tegenstelling tot eerdere afleveringen van 'Wie kent deze vrachtwagen nog?' eigenlijk geen opmerkelijke klachten of mankementen over dit vrachtwagentype binnen.

Waarschijnlijk was deze robuuste Scania gewoon goed en waren er gewoon geen opvallende klachten of mankementen die typisch waren voor de LB 110. Wij hebben een selectie gemaakt uit de reacties en foto's die wij ontvingen.

Joris Smits heeft van 1971 tot 1974 in een Scania LB 110 gereden bij Puma uit Warffum. Joris reed indertijd vooral voor NVO uit Groningen.



Joris vertelt over de dagen van weleer: "Op de eerste foto kom ik net de ferry afrijden in Trelleborg. Op de tweede foto sta ik geladen voor Kiruna Noord-Zweden. In die jaren was dat een hele reis."

Ook Bren Boeree heeft een Scania LB 110 gereden. Ook hij stuurde ons een paar foto's uit de oude doos toe. "De foto in het zand van de 110 en 140 is in 1975 genomen in Qatar. De foto van het rijtje Scania's in Stockholm is genomen toen we stonden te wachten op de ferry naar Finland", vertelt Boeree.


Boeree vertelt verder: "Mijn eerste kennismaking met de Scania 110 was in 1970 bij de V.E.B in Beverwijk, Verenigde expeditie bedrijven. In die tijd net overgenomen door Pakhoed, er kwamen toen een aantal nieuwe Scania's 110 zonder slaapcabine, geen turbo en een standaard vijf versnellingsbak. De rugleuning van de stoelen werd door middel van vleugelmoeren afneembaar gemaakt en aan de achterwand werd een met stof en schuimrubber beklede plaat geschroefd, na het weghalen van de rugleuning kon je het "bed" naar voren klappen."

"Je moest dan wel half acrobaat wezen om je te verkleden op het dashboard en in het bed te klimmen. Zelf heb ik slechts één keer met die auto gereden omdat ik er met mijn postuur niet inpaste", vertelt Boeree.


"In 1974 kreeg ik een nieuwe Scania 110 super bij Vlietko in Beverwijk, na een jaar door heel Europa te hebben gereden begon in 1975 het Midden oosten avontuur wat we twee jaar gedaan hebben. In die tijd was de Scania een zeer betrouwbare auto en had nauwelijks storingen, het enige was dat het elektronisch schakel mechanisme wel eens vervuild raakte, je moest er dan even onder gaan liggen en met een lucifer in een klein gaatje prikken en dan kon je weer van hoog naar laag schakelen. Verdere storingen kan ik mij niet herinneren, mijn chauffeursbestaan eindigde in 1978."

Ook de inmiddels 72-jarige Wim Antonisse kan zich deze Scania nog goed herinneren. Rond 1975 heeft hij voor Wim Vos in Oss gereden in een Scania LB 110.



Naast de vele foto's vond de redactie ook nog een filmpje van de allereerste Scania LB 110 van Althuisius Transport op YouTube. Deze wilden wij u niet onthouden:



Auteur: E. van der Wal-de Vries

Meer afleveringen uit de serie 'kent u deze vrachtwagen nog?' vindt u hier