Transport Online - Van der Aart Transport Drachten vecht dwangsom ILT aan bij de rechter

Van der Aart Transport Drachten vecht dwangsom ILT aan bij de rechter

Van der Aart Transport Drachten vecht dwangsom ILT aan bij de rechter
28-05-2013 16:16 | Transport | auteur Marcel van der Voort

DRACHTEN – "Ik zal de last onder dwangsom van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bij de rechter gaan aanvechten", zegt directeur Dick van der Aart van Van der Aart Transport in Drachten dinsdag strijdlustig.

Van der Aart zet zoals recent gemeld op Transport Online de chauffeurs aan het werk als charters, die krijgen gewoon loon uitbetaald, maar zijn als zelfstandigen aan het werk. Ze hebben zelf geen vergunningen, maar wél een eigen vrachtwagens aangeschaft.

Daarom is bij genoemde onderneming een Last onder Dwangsom opgelegd, een proces-verbaal en er is een rapport aan het NIWO (de vergunningverstrekker) over de gang van zaken gestuurd.



Van der Aart: "Ik vind het merkwaardig. Want 9 jaar geleden ben ik begonnen omdat 2 chauffeurs zonder vergunning waren gesnapt. Ze kwamen bij mij terecht en via Transport en Logistiek Nederland (TLN) is er iets bedacht om ze te helpen."

"Ik heb bewust niet gekozen voor een vennootschap onder firma (vof), onder andere omdat via zo’n constructie de vennoten hoofdelijk aansprakelijk zijn."

"Ze kwamen in dienst en verhuurden mij hun auto. Ik ben na al die jaren nog steeds van mening dat het mag. Er is 8 keer controle van de Inspectie geweest, ik rij met vergunningen van de NIWO en ben aangesloten bij TLN. "

"Recent is er een inspecteur geweest (nadat ze een rapportage van FNV Bondgenoten kregen,red) opeens mag het niet meer."

"Dat vind ik bijzonder, want wij zijn niet anders gaan werken. De inspecteur heeft een mening en zijn besluit zie ik graag via een gang naar de rechter veranderen."

Commotie om echtgenote als wethouder
Een bron stelde in een eerdere publicatie kwaad: "Ik vind het van de gekke dat de directeur zijn echtgenote Marian van der Aart in Smallingerland wethouder is met verkeer en vervoer in haar portefeuille heeft. Dus gewoon de praktijken van haar man goedkeurt."

Van der Aart: "Hierdoor is commotie ontstaan. Mijn vrouw heeft weliswaar verkeer en vervoer in haar portefeuille als wethouder. Maar dat heeft niets met transport te maken."

"De kwestie leeft erg bij haar. Ze heeft geen enkele verbintenis met mijn transportbedrijf. Alle bemoeienissen met dit bedrijf zijn gestaakt toen ze wethouder werd. Nogmaals: Ze heeft er niets mee te maken", besluit hij.

Betalingen niet volledig en te laat
"Ik heb ruim 2 jaar voor Dick gereden. Hij is een sympathieke man en heeft mij in een vervelende periode geholpen met advies", zegt één van de betrokken chauffeurs.

"Toen de bedrijfsresultaten gingen tegenvallen werd de communicatie stugger. Er ontstond bij hem een sfeer van: Ah joh, dat komt wel goed. De betalingen waren niet volledig en kwamen te laat."

"Veel acties die hij deed klopten niet. Ik had voor 100 euro per week verrichtingen aan hem uit handen gegeven. Die moest ik allemaal zelf gaan doen."

Een andere chauffeur heeft de nieuwsredactie van Transport Online laten weten dat hij vaak achter zijn geld aan moest. Uiteindelijk is hij teleurgesteld vertrokken.

FNV Bondgenoten: Blij dat hij naar rechtbank stapt

"Wij zijn blij dat Dick van der Aart naar de rechtbank stapt. Dan kan de rechter uitspreken dat die constructie niet kan",vindt bestuurder Edwin Atema van FNV Bondgenoten.

En: "De chauffeurs worden uitgebuit. Ze schaffen een auto aan en komen in de schulden. De politiek moet hiermee korten en metten maken." Atema roept gedupeerden chauffeurs op zich temelden via: e.atema@bg.fnv.nl

Auteur: Marcel van der Voort

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,845
Diesel1,509

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen