René Sloof: Code 95

René Sloof: Code 95
17-11-2015 16:49 | Columns | auteur Redactie [FE]

Een beroepschauffeur op een moderne zware truck is in ons drukke verkeer eigenlijk maar een pispaal van de samenleving, althans, zo denken nog steeds veel mensen over ons.

Het is geen echt vak, want iedereen kan het toch worden? “Men”weet alleen niet dat we elke dag onze vakbekwaamheid demonstreren met 60.000 trucks tussen enkele honderdduizenden personencoureurs.

Omdat de grenzen zijn weggevallen hebben de EU-parasieten in Brussel, besloten om de vakbekwaamheid van met name de Oost-Europese chauffeurs eens op een hoger peil te brengen. Prima, maar de uitwerking laat weer erg te wensen over, want wij als top drivers, moeten nu ook opleidingen van 28 uur theorie en 7 uur praktijk in de 5 jaar gaan volgen. Zelfs de oudere chauffeur die alles al heeft meegemaakt, moet nu ook weer iets gaan leren.

Nou ja leren? We moeten cursussen volgen en gewoon de uren volmaken en, behalve ADR, zit er nergens een examen aan vast.

Er komen vele berichten en bewijzen boven tafel van “gekochte” rijbewijzen vanuit Oost-Europa, maar de politiek is doofstom. Voor € 100,00 wordt er gewoon een code op het rijbewijs gezet. En als we al eens aangehouden gaan worden, dan kan alleen in het eigen land gecontroleerd worden of de code wel correct is afgegeven.

Wij mogen hoge kosten maken voor die uren en alleen loondienst chauffeurs krijgen nog iets uit de SOOB pot zolang hij niet door FNV en anderen geplunderd is.

En elke dag zien we de voorbeelden van witte platen die als kamikaze piloten door de Europese transportmarkt vliegen en dus doen aan natuurlijke recycling na weer een crash. En ik heb diep medelijden met die chauffeurs hoor, begrijp mij niet verkeerd, want zoals zij een potje zitten te koken langs de weg en een maand van huis zijn is voor ons de tijd veertig jaar terug draaien. De verre reizen vroeger naar Perzie of Pakistan waren niet anders.

En nu zegt men dat er een tekort is aan chauffeurs, terwijl er enige duizenden gewoon werkeloos thuiszitten met een uitkering is natuurlijk ook gewoon een uitvlucht om nog meer goedkope Oost-EU slaven aan te nemen tegen een hongerloon.

Een Europeesch minimum loon is een Utopie, of wilt u tegen € 1000,00 per maand gaan werken ? Nee natuurlijk niet, maar begin nu eens door gewoon de overnachtingskosten in de hele EU op één niveau te brengen, en het openbaar kamperen te verbieden; dan kunnen en moeten alle chauffeurs zich als normaal mens gaan gedragen en kunnen de routiers weer goed werk gaan leveren.

Ik heb net de 35 uur volgemaakt en ben dus volleert!  Maar ik heb er elke dag minder zin in door al het gedoe en ergernis. Waar slaat nou trouwens dat getal 95 op? Of is dat de leeftijd dat je vrijgesteld bent ?

Collega’s, rij voorzichtig denk aan mij...

René Sloof

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier