Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 142]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 14-2]
24-05-2013 11:24 | Transport Online | auteur de redactie
Het merk Büssing is al meer dan 40 jaar geleden opgegaan in MAN, maar er zijn nog steeds mensen met herinneringen. De heer Piessens vertelt, dat zijn vader enige jaren een dealerschap van Büssing had in Zeeland. De vrachtwagens werden geleverd via Automobiel- en Assemblagebedrijven Habraken NV uit Aalst/Eindhoven.

"Veel herinneringen aan die tijd heb ik niet, omdat ik zelf destijds maar een jaar of zeven, acht oud was. Ik kan me wel herinneren, dat ik mee mocht naar Valkenswaard om een auto op te halen. Het was een LU11, wat in die tijd een luxe vrachtwagen was. De slaapcabine was afgewerkt met notenhout, en door de underfloor-motor had kon je over de vlakke vloer heen en weer lopen. Nadat de leveringen via Habraken waren gestopt is mijn vader dealer geworden van OM, dat destijds werd geïmporteerd door Hart, Nibbrig & Greeve", vertelt de heer Piessens.


Hij gaat verder: "Ik kan me een voorval herinneren, waaruit blijkt, dat de financiële positie van Habraken niet best was. De LS7 van Bek moest plotseling op een vrijdag terug naar Habraken voor een modificatie, die was voorgeschreven door de fabriek. De truck deed het prima en de klant had hier helemaal geen zin in. Habraken was zeer resoluut. Als de auto de betreffende vrijdag niet binnenkwam, dan verviel de garantie. Toen is toch maar aan het verzoek voldaan."

"Na de modificatie bleek het olieverbruik gigantisch. Volgens Habraken zou dit wel over gaan, het werd echter steeds erger. Mijn vader heeft toen de monteur benaderd, die in dat weekend aan de auto gewerkt had. Voor 25 gulden vertelde hij het echte verhaal. De originele motor van Bek was verwisseld voor een versleten exemplaar, omdat ze voor een goede klant een motor nodig hadden. Mijn vader heeft toen een directielid bij zijn stropdas gepakt en het zaakje ter plekke geregeld. Een paar weken later werd de goede motor weer ingebouwd."

Een nat pak
Ook de heer Croese heeft nog met een Büssing gereden. Zijn verhaal: "In de jaren '56/'58 was ik dienstplichtig militair. Omdat ik in mijn diensttijd maar fl 1,10 en later als korporaal fl 1,35 verdiende, reed ik in mijn vrije tijd op de vrachtwagen bij D.P. de Rond. Vaak ritten waar andere chauffeurs een hekel aan hadden. De baas, de heer Meier, beloofde mij, dat dat ik een Büssing zou krijgen als ik uit dienst kwam. En hij kwam zijn woord na."


"Toen ik uit dienst kwam stond er al een tijdje een Büssing klaar, waar verder niemand mee mocht rijden. Het was wel een gebruikte, die ergens in het Westland gekocht was. Geladen moest je echt spierballen hebben om te sturen. Met mijn 19 jaar was dat een hele onderneming. Een motorvermogen van 180 pk. Compleet met een drie assige aanhangwagen moest je daar ook geen wonderen van verwachten, maar in die tijd was het zo ongeveer de zwaarste motor, die leverbaar was. Maar je had een luxe cabine: staand aan- en uitkleden was mogelijk en je kon je kleding op hangertjes in een kast hangen. De vooras stond ver naar achteren. Ik stond een keer langs een kade, met de cabine al boven het water. Mijn bijrijder keek niet uit en viel zo in de haven. Als ik zo zit te vertellen, dan komen alle verhalen weer boven."

Overname door MAN
Büssing leverde in 1951 de eerste vrachtwagen met een "unterflur"-motor. Gebr. vd Bos uit Naaldwijk had begin jaren '50 al een Büssing op basis van een TU bus chassis, met de cabine geheel voor de vooras. De vrachwagens met ondervloer motor werden als 2-asser (type 8000) en als 3-asser (type 12000) geleverd. In 1953 werd de serie uitgebreid met een distributie uitvoering. Deze 2 assige bakwagens waren uitgerust met een 100 pk motor. In 1955 komen er nieuwe motoren met een inhoud van 7 en 11 liter. De type aanduidingen worden veranderd in LU7 en LU11. In 1967 liepen de verliezen bij Büssing snel op en er was geen andere mogelijkheid, dan samen te gaan met MAN.


De "unterflur" techniek bleef bij MAN nog jaren in het programma. Een onverwachte opleving kwam in de 80-er jaren, toen het MAN chassis uitstekend geschikt bleek voor de opbouw van een volume combinatie. Met als meest extreme oplossing de 5-palletten luchtvracht combinaties met een naar 1,33 meter ingekorte cabine. De cabine was veel, veel te klein, maar het voormalige Büssing chassis reed, met luchtvering rondom en de motor ver achter de chauffeur aan de zijkant van het chassis, geweldig.
Auteur: Ad de Koning

Meer afleveringen uit de serie 'kent u deze vrachtwagen nog?' vindt u hier
Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier