Clicky


Reportage: 'Vrachtwagen camping' Rijskade in Vlaardingen

Reportage: 'Vrachtwagen camping' Rijskade in Vlaardingen [+fotoserie]
12-11-2015 09:59 | Transport | auteur Redactie [FE]

VLAARDINGEN - Even buiten Vlaardingen aan de A20 ligt tankstation Rijskade. De achterliggende parkeerplaats staat ieder weekend helemaal vol met afgekoppelde vrachtwagens. Ze staan zo dicht op elkaar dat je er nauwelijks tussendoor kunt lopen. Voor de argeloze bezoeker die na het tanken even een broodje wil eten of de benen wil strekken is geen plaats meer.

Het zijn veelal chauffeurs uit Oost-Europa. De wagens van de Roemenen staan naast elkaar, net zoals de Bulgaren en de Polen samen geparkeerd staan. “Toeval,” zegt een jonge Roemeen. “Het maakt ons niet uit naast wie we staan.”

Hij houdt de capuchon van zijn hoodie op, en wil absoluut niet op de foto. Zijn collega’s komen afwachtend wat dichterbij. Zwijgend happen ze in een broodje worst, een blikje bier in de hand.

Er schijnt een waterig zonnetje en het verkeer raast voorbij. Tussen de cabines geurt het naar soep en gebakken eieren met spek. Sabin (40) maakt Roemeense soep. Een kartonnen doos beschermt zijn campinggas tegen de wind. Hij spreekt naast Roemeens ook Italiaans en een ‘a little English’. Gisteren is hij uit Duitsland hier aangekomen en na het weekend gaat hij door naar Engeland. “Ik ben gelukkig, want ik heb werk. In Roemenië is eigenlijk geen werk.” Ja, hij mist zijn vrouw en zijn kinderen, dat wel.

De meeste chauffeurs zijn twee tot drie maanden weg en dan een maand thuis. Er is geen mogelijkheid om zijn vrouw over te laten komen. Sabin schudt zijn hoofd. “Ik kan mijn vrouw hier toch niet ontvangen?” Hij buigt zich voorover om in zijn soep te roeren. Proeven? De lepel wordt afgespoeld met het koude water uit de jerrycan.

Naarmate we langer op het parkeerterrein rondlopen komen voorzichtig de negatieve kanten van het chauffeursbestaan naar boven. Gabi ( 26), wijde grijze joggingbroek, een te kleine jas en een wollen muts is al vanaf zijn achttiende vrachtwagenchauffeur.

“In alle Europese landen is het beter geregeld dan hier in Nederland. We kunnen niet in de haven overnachten, want dat kost geld, en dat hebben we niet. Daarom staan we hier. Maar hier is geen douche, geen wasmachine en per toiletbezoek moeten we 50 cent betalen.”

Niemand wil eigenlijk op de foto, ze zijn bang om hun baan te verliezen, bang voor de baas. De Nederlandse baas zit tegenwoordig in Oost-Europese landen. Daar is het huren van een kantoor een stuk goedkoper en de arbeidskrachten ook.

In de haven van Rotterdam zijn drie officiële Truckparkings, die in het weekend zeker niet vol zitten. Parkeren is daar tussen 6 uur ’s ochtends en 8 uur ’s avonds gratis. De overige uren betaalt de chauffeur 50 cent per half uur, inclusief gratis wifi. Voor warm douchen moet betaald worden, koud douchen is gratis.

Geen onoverkomelijke bedragen, zo lijkt het. Toch weigeren de chauffeurs van parkeerplaats Rijskade om daar te overnachten. Ze krijgen geen enkele vergoeding van de baas en zo slapen ze twee, soms drie maanden achter elkaar op parkeerplaatsen zonder voorzieningen.

In België en Frankrijk is het op deze manier genieten van de weekendrust inmiddels verboden en worden er fikse boetes uitgeschreven. Begin deze week meldde Transport Online dat ook de Duitse Bondsdag een verzoek bij het Europees Parlement heeft ingediend om een verbod in te voeren voor het slapen in de cabine tijdens de weekendrust.

De vakbonden in Nederland gaven daarop aan ook in Nederland een soortgelijk verbod te willen invoeren.

Reportage: Karin Stroo, Foto's: Nico te Laak