Clicky


Binnenvaart: 'Record lage waterstanden op Duitse Rijn zorgelijk'

Binnenvaart: 'Record lage waterstanden op Duitse Rijn zorgelijk'
11-11-2015 15:38 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM - De Nederlandse binnenvaart heeft te maken met de langste laagwaterperiode op de Rijn sinds 1976. Al sinds afgelopen zomer ziet de Rijnvaart het water op de drukste vaarweg van Europa steeds verder zakken. Als gevolg van het lage water kunnen binnenvaartondernemers hun schepen minder diep beladen en dus minder lading vervoeren.

De komende dagen blijft noemenswaardige regen in het zuiden van Duitsland uit; de binnenvaart verwacht dan ook dat het laagste punt in de rivier nog niet bereikt is. Ondanks dat de klanten in het Rijnstroomgebied nog voldoende bevoorraad kunnen worden noemen de brancheorganisaties in de binnenvaart een verdere daling van het water zorgelijk.

Binnen Nederland kampen alleen de Waal, Rijn en IJssel met lage waterstanden, hetgeen nog niet tot noemenswaardige problemen heeft geleid. Met name op het traject Koblenz – Mannheim in Duitsland is de rivier de Rijn op dit moment zeer ondiep. Nederlandse schepen die dit traject passeren kunnen gemiddeld slechts een kwart van hun maximale laadcapaciteit benutten.

In het algemeen is de vraag naar scheepsruimte als gevolg van het lage water op dit moment groter dan het aanbod, hetgeen op bedrijfsniveau voor sommige binnenvaartondernemers gunstig is. Op macro niveau is de huidige waterstand voor het transport op de Rijn zorgwekkend. De logistieke kosten voor het bedrijfsleven nemen tijdelijk toe hetgeen de inzet van binnenvaart minder aantrekkelijk zou kunnen maken.

Binnenvaartdienstverleners zetten op dit moment noodscenario’s in waarbij tijdelijk aanvullend via het spoor en de weg klanten worden bevoorraad. Een structurele verplaatsing van het vervoer wordt echter niet verwacht; immers bij normale waterstand blijft de binnenvaart een kostenefficiënte oplossing. Ondanks dat deze samenloop van natuurlijke ontwikkelingen niet kan worden beïnvloed gaat de sector in debat met de Duitse overheid om te spreken over de ondieptes in het Duitse gedeelte van de Rijn.

De Nederlandse Binnenvaart heeft met 7.000 schepen de grootse en modernste vloot van Europa. Binnen Nederland wordt 37% van het totale vervoerd gewicht over water getransporteerd. Jaarlijks vervoert de binnenvaart 365 miljoen ton lading waarvan 5 miljoen containers. Dagelijks passeren circa 350 schepen in Lobith de grens met Duitsland.