Een kijkje in de keuken bij... G.M. De Rooy & Zonen

Een kijkje in de keuken bij... G.M. De Rooy & Zonen
17-05-2013 11:06 | Transport | auteur de redactie

SON - De Rooy Transport is marktleider in het vervoeren van vrachtwagens. Een groot bedrijf, maar met een toegankelijke organisatie blijkt wanneer de redactie van Transport Online een afspraak wil maken om eens een 'kijkje in de keuken' van het transportbedrijf te nemen. Bij het eerste contact komt Gerard de Rooy aan de telefoon. Bij onze aankomst, 's morgens vroeg, valt direct op, dat van de 450 trucks er maar enkelen op het terrein staan. De rest is al onderweg.

Ons gesprek begint bij de historie. Gerard: "Mijn opa begon in 1923 als melkventer in Eindhoven. Voor de oorlog had het bedrijf een paar wagens, maar die waren na de oorlog allemaal verdwenen. Na de oorlog werd het bedrijf weer opgepakt met oude legervrachtwagens, die aangepast werden voor gewoon transport."

"Zo rond 1960 is er een grote vraag naar bouwmaterialen. Cement in zakken, die met de hand vanaf een schip op de vrachtwagen geladen werden. Op kleine schaal komt er in de jaren '60 het vervoer van personenwagens bij. Eerst Opel en kort daarna vrachtwagens voor DAF", gaat Gerard verder.
 


"Het bedrijf was het grootst halverwege de jaren ’90. We hadden 200 trucks voor vervoer van personenauto's en 400 volumecombi's voor witgoed. Trucks reden we alleen voor DAF, later kwam daar Volvo bij. In die tijd was het vervoer van vrachtwagens maar een klein deel van ons bedrijf. We reden personenauto's in gesloten combinaties naar Italië en konden dan witgoed terug laden."

"De personenautotak van ons bedrijf hebben we net voor de crisis verkocht. In 2006/2007 hebben we ingespeeld op de enorme vraag naar vervoer van vrachtwagens. We hadden 200 extra trucks nodig om aan de vraag te voldoen. We konden toen niet voorzien, dat deze vraag maar tijdelijk was. In 2010 hebben we snel geschakeld, omdat de vraag enorm terugliep. De fluctuaties zijn enorm de laatste jaren. Zo hadden we twee vestigingen in Spanje. Die zijn gesloten en het aantal trucktransporters voor Spanje is terug van vijftig naar vijf."

Uitbreiding door overnames
"Overnemen van een bedrijf is niets voor ons. We hebben het wel geprobeerd. In 1994 namen we Intramast in Oud-Gastel over. We dachten een hogere bezettingsgraad voor de autotransporters te halen, maar door het mentaliteitsverschil tussen de bedrijven kwam het niet voor elkaar", zegt Grard de Rooy.

In 2003 werd de Wagner Group in Charleroi overgenomen. Wagner was, zo op het eerste gezicht, toonaangevend in zwaar transport. Gerard is hier zelf een periode directeur geweest en hij vertelt verder: "Al snel kwamen er lijken uit de kast. Onze Brabantse mentaliteit van 'niet praten maar aanpakken' stond lijnrecht tegenover de mentaliteit bij Wagner. Na twee jaar zijn we er weer mee gestopt, maar het heeft nog tot 2011 geduurd voor alles afgewikkeld was."

 

 


Ambities
Gerard heeft nog ambities genoeg: "Europa is een vervangingsmarkt geworden. We hebben een sterk Europees netwerk voor het vervoer van vrachtwagens. Er komen een paar grote tenders aan. Omdat we door onze omvang efficiënt kunnen werken maken we goede kans om deze grote opdrachten binnen te halen."

"Sinds midden vorig jaar gaan we ook naar Rusland. Op dit moment rijden al veertig combinaties tot aan de Oeral. Het zou mooi zijn als we dan voor Kamaz trucks mee terug kunnen nemen naar de Oekraïne of andere landen in Oost-Europa. We zijn blij met de groei van het vervoer naar Rusland, maar we nemen niet te veel risico's. We gaan maximaal met het aantal trucks, dat we in één jaar vervangen naar Rusland rijden. Mocht die markt instorten, dan kopen we gewoon een jaar geen nieuwe trucks."

"Verder kijken we naar Zuid-Amerika. Onze manier van werken kunnen we kopiëren in Brazilië. Een groot verschil is wel, dat daar bijna alle klanten zelf het transport regelen. Daardoor hebben we met veel meer partijen te maken. Het gaat niet gemakkelijk, want de regels zijn niet altijd duidelijk en als buitenlanders moeten we weerstand overwinnen. Bijkomend probleem is, dat de invoerrechten op trucks hoog zijn. Als we een truck van hier naar Brazilië exporteren, komt er ongeveer 100 % invoerrecht bij."

 

 

 

 


Naast het vervoer van vrachtwagens verzorgt De Rooy nog de distributie van witgoed vanuit Roosendaal. Op deze locatie is in 2008 een pand met 48.000 m2 capaciteit gebouwd. "De distributie poot realiseert maar tien procent van onze omzet, maar het is wel een stabiele poot met langlopende contracten en klanten, waar we al jaren voor werken", voegt Gerard toe.

Boetes in Duitsland
Nog maar kort geleden was De Rooy in het nieuws. In Duitsland werden een aantal combinaties aangehouden. De politie controleerde op ladingzekering, totaalgewicht, hoogte en lengte. Gerard wil hier erg graag een toelichting op geven: "In 2009 hebben we samen met onze opdrachtgevers MAN en Mercedes Benz de ladingzekering onder de loep genomen. In samenwerking met de TÜV-Nord hebben we een boekwerk geschreven, waar alle details, zoals gebruik van haken, spanbanden en blokken, in beschreven staan. De TÜV-Sud hanteert echter afwijkende regels, waardoor certificaten, afgegeven door TÜV-Nord weer anders geïnterpreteerd worden."

"We hebben de boetes onder protest betaald, maar daarmee is de zaak nog niet afgedaan. Het kan niet zo zijn, dat verschillende regio's in Duitsland andere regels hanteren", voegt hij toe.

 

 

 

 


Over het overschrijden van het totaalgewicht zegt hij: "Als wij vier trekkers laden zijn we met DAF 85's 40 ton. DAF 95 trekkers zijn gemiddeld een paar honderd kilo zwaarder. Wij zorgen ervoor, dat de last goed verdeeld is per as. Daarbij kan het zijn, dat een as maximaal vijf procent overbeladen is. In Duitsland is het altijd gewoonte geweest om een marge van vijf procent per as te hanteren. Voor de hoogte hebben we vergunningen tot 430 cm."

"Wij hebben lading, die in de hoogte deelbaar is. Als we stapelen dan is de hoogste vlakke auto maatgevend, de rest mag niet hoger zijn. Voor de lengte bestaan ook geen eenduidige richtlijnen voor heel Europa. We moeten ons soms aan 20.25 meter houden, dan weer aan 21.25 meter maar ook 21.75 meter komt voor. Ook nog leuk om te melden: voor Rusland moeten we gewoon exact vier meter hoog zijn."

Duidelijke regels
In Europa bestaan voor vervoer van vrachtwagens allerlei verschillende regels. Niet alleen de maximale lengte en hoogte verschillen per land, maar De Rooy heeft ook nog eens te maken met fabrikanten, die hun eigen richtlijnen voor het vervoer maken. Gerard pleit voor duidelijkheid. "Als de regels duidelijk zijn, dan weten we ook waar we ons aan te houden hebben."

 

 

 

 


Vervoer per trein of boot is geen optie. Bij de trein ontstaat snel schade bij het oprijden of door het vonken van de bovenleiding. Schepen gaan te langzaam, omdat de truckfabrikanten aan de vervoerder nauwelijks tijd gunnen tussen vrijgave voor en transport en aflevering bij de dealer.

Techniek
De Rooy produceert al sinds jaar en dag zijn eigen aanhangwagens onder de merknaam DRAF. De trucks worden in eigen beheer volledig aangepast. Al in de jaren '70 werd een decklaster gemaakt, waarbij de trucks volledig over de cabine werden geladen. Dit is rond 2000 nog een keer geprobeerd, maar een succes is het niet geworden. De Rooy heeft in totaal vijf vrachtwagens gehad met een 'drijfkop'. Deze vrachtwagens, vier MAN's en één Volvo, hadden alleen aandrijving op de vooras.

 

 

 

 


De laatste ontwikkeling is de overstap naar een 6 x 4 tandemstel met 17,5 of 19 inch wielen. Deze oplossing is relatief duur, maar interessant voor het vervoer van bouwvoertuigen binnen Nederland. Ook de invoering van Euro 6 trekkers blijft de inventiviteit bij De Rooy op de proef stellen. DAF Euro 6 trekkers zijn enkele centimeters hoger geworden en er wordt nu hard gewerkt om met het verlagen van de motor in het chassis weer onder de 4.30 meter hoogte te komen.

Tot slot
De Rooy Transport blijft op zoek naar nieuwe markten en naar innovatieve technische oplossingen om zo rendabel mogelijk te kunnen vervoeren. Dakar krijgt misschien meer aandacht in de media, maar De Rooy Transport is zeker zo interessant. Het bedrijf past zich flexibel aan de veranderende marktomstandigheden aan. Dit is een bedrijf, dat model kan staan voor de Brabantse mentaliteit: niet praten maar aanpakken.

Auteur: Ad de Koning

Eerder in 'Een kijkje in de keuken bij...'
» Een kijkje in de keuken bij... A-ware: van kaashandel naar ketenregisseur

 

 



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden

De rijverboden voor deze week: maandag 20 mei t/m zondag 26 mei

Alle Rijverboden