Clicky


CDA: Risicobeoordeling Europese burgerluchtvaart gebrekkig

CDA:  Risicobeoordeling Europese burgerluchtvaart gebrekkig
10-11-2015 18:49 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

BRUSSEL - Tijdens een vergadering van de transportcommissie in het Europees Parlement is er vandaag uitgebreid gesproken over de conclusies en aanbevelingen van het rapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid over de toedracht van de MH17-ramp in oost-Oekraïne. Europese parlementariërs uitten hun waardering voor het grondige onderzoek en ondersteunen de Europese luchtvaart en veiligheidsorganisatie (EASA) tot het nemen van verdere hard nodige actie.

Wim van de Camp, CDA-Europarlementariër en transportwoordvoerder voor de EVP-Fractie: "De luchtvaartsector is nog steeds zeer veilig, maar dit moet wel zo blijven: het delen van informatie kan en moet daarom veel beter. Landen en maatschappijen werken nu te veel langs elkaar heen en delen beschikbare informatie onvoldoende. De uiteindelijke verantwoordelijkheid om een luchtruim te sluiten ligt bij het land waarboven het luchtruim ligt, dit is verdragsrechtelijk zo vast gelegd. Wij moeten daarom toewerken naar een gezamenlijk systeem voor risicobeoordelingen met bindende adviezen voor luchtvaartmaatschappijen, om zo de verschillen in risicobeoordelingen tussen luchtvaartmaatschappijen in Europa in de toekomst te voorkomen. Ook voorafgaande informatie over de routes moet transparanter voor de consument."

Tijdens de vergadering presenteerde vicevoorzitter van de onderzoeksraad Erwin Muller, nog eens de indringende conclusies van het MH17-rapport. Daarbij sprak Muller de hoop uit dat Europese instanties zoals de EASA en de Europese Commissie de aanbevelingen waar relevant zullen overnemen.
Wim van de Camp: "In de praktijk komt het erop neer dat er maar een paar landen zijn in Europa die over veiligheidsdiensten beschikken die wereldwijd relevante veiligheidsinformatie verzamelen (zoals het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk). De overige landen werken met veel minder informatie en tasten voor sommige regio's, bijvoorbeeld in het Midden-Oosten en Afrika, in het duister. Deze informatie moet beter gedeeld worden!"

Van de Camp verwacht dat er snel initiatieven genomen worden om de aanbevelingen van de OVV ook echt uit te voeren. "Idealiter doen we dit op wereldschaal maar de prioriteit is Europa. We hebben geen tijd om te wachten op jarenlange onderhandelingen. Binnen Europa hebben we reeds veel informatie waar we elkaar mee kunnen helpen. Nu is het zaak het vertrouwen op te bouwen zodat we dit ook echt met elkaar kunnen gaan delen in het belang van de veiligheid van onze reizigers. In het licht van de snelle verspreiding en gebruik van zeer geavanceerd wapentuig rondom druk bevlogen vliegroutes kunnen wij hier geen tijd mee verliezen."