Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 14 1]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 14 - 1]
17-05-2013 09:41 | Transport | auteur de redactie
Heinrich Büssing begon in 1903 met het bouwen van vrachtwagens, de Büssing Commodore. Al voor de Tweede Wereldoorlog bouwde het bedrijf prachtige vrachtwagens en bussen. Maar dat zullen weinig mensen zich meer herinneren. De jaren '60 staan nog wat beter in het geheugen van oudere chauffeurs. Voor Büssing waren dit de gloriejaren van de U-modellen met een Unterflur motor.


Maten en gewichten.
1 juli 1960 is een belangrijke datum in de truck geschiedenis. Eindelijk kwam er duidelijkheid over maten en gewichten: 16,5 meter lengte, 32 ton totaalgewicht, 10 ton voor een aangedreven as en 6 pk per ton: zo werd het in Duitsland geregeld. Büssing speelde op de nieuwe regels in met de Commodore LU 11/16. De licht aangepaste LU 11 motor had met 192 pk precies genoeg vermogen voor een 32 tons combinatie.


"Kapitein van de Autobahn"
Een commodore is een kapitein van een flottielje schepen. Door de ondervloer motor met zijn hoge vermogen ging de Commodore door het leven als de "Kapitein van de Autobahn". Geen motorkap in de cabine, die herrie, warmte en stank produceert. En door het ontbreken van de motortunnel een heel ruime cabine.

Om de chauffeur toch een goed contact te laten houden met de motor, krijgt de Commodore standaard een toerenteller. Deze serie is leverbaar met verschillende cabines. Kort, lang, met een 'schwalbennest', met een neus, maar de mooiste: met een verhoogd dak. De Commodore wordt ieder jaar verbeterd. In 1965 wordt het voorkamer principe verlaten en krijgen de trucks direct ingespoten motoren, die 200 of later zelfs 210 pk leveren.


Misschien persoonlijke nostalgie, maar voor mij is de Büssing Commodore een hoogtepunt in de na-oorlogse truckgeschiedenis. Wie heeft er mee gereden en kan er nog over vertellen? Stuur uw verhaal naar addekoning@transport-online.nl en volgende week volgen de reacties.
Auteur: Ad de Koning

Meer afleveringen uit de serie 'kent u deze vrachtwagen nog?' vindt u hier

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier