Clicky


CNV: Ook Nederland moet verbod invoeren op kamperende vrachtwagenchauffeurs

CNV: Ook Nederland moet verbod invoeren op kamperende vrachtwagenchauffeurs
09-11-2015 16:58 | Transport | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - In navolging van Duitsland, Frankrijk en België moet ook Nederland nu zo snel mogelijk een verbod invoeren op het overnachten in de vrachtwagen tijdens de weekendrust. CNV Vakmensen pleit voor een nationaal verbod, hoge boetes en strenge controles. “Het moet afgelopen zijn met de praktijk waarbij vrachtwagenchauffeurs min of meer gedwongen worden om hun weekendrust in hun cabine door te brengen, op parkeerplaatsen zonder voorzieningen”, vindt Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen.  

CNV Vakmensen vroeg ruim een jaar geleden ook al aandacht voor de onwenselijke situatie van ‘kamperende vrachtwagenchauffeurs’ in het Rotterdamse havengebied en in de grensstreken. “In België en Frankrijk gelden al langer strenge boetes of zelfs gevangenisstraf voor chauffeurs die hun verplichte weekendrust in de cabine doorbrengen. Met als gevolg dat ze de grens oversteken en in Zeeuws-Vlaanderen, Brabant en Limburg de parkeerplaatsen bevolken. Die zijn daar natuurlijk helemaal niet op toegerust. Het geeft een hoop overlast en rommel.”

Europees beleid

Nu ook Duitsland een verbod wil invoeren, voorziet Van Rijssel in nog meer grensprovincies problemen. “Dat moeten we niet willen. Daarom moet ons land zo snel mogelijk maatregelen nemen en ook een verbod invoeren. Nog beter is het natuurlijk als er een duidelijk Europees beleid komt op dit gebied, met betere controles en een eenduidig boetebeleid. Op dit moment is weliswaar vastgelegd dat de cabine geen plek is om je weekend door te brengen, maar elk land gaat daar anders mee om. Nederland kan, als EU-voorzitter in 2016, hierin echt het voortouw nemen. Dat is nodig, want bedrijven en chauffeurs zitten niet te wachten op aparte en verschillende regeltjes per land.”

Rol opdrachtgevers

Van Rijssel wijst erop dat opdrachtgevers van transportbedrijven, uit oogpunt van maatschappelijk verantwoord ondernemen, een belangrijke rol spelen in de problematiek. “Te vaak willen ze voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en worden transportbedrijven uitgeknepen. Met uiteindelijk als gevolg dat een chauffeur geen geld heeft voor een fatsoenlijke slaapplek.”

Recht op goede rustplek en normaal sociaal leven

Volgens Van Rijssel gaat het vooral om buitenlandse chauffeurs, bijvoorbeeld uit Bulgarije, Roemenië of Polen. “Vaak zijn ze maanden van huis en verblijven ze in uiterst oncomfortabele omstandigheden in en om hun vrachtwagen, zonder goede rustplek en sanitaire voorzieningen. Wij willen dat daar een einde aan komt. Geen enkele chauffeur kiest ervoor om drie maanden van huis te zijn en op zo'n manier te leven. Chauffeurs hebben vaak ook een gezin en recht op een normaal sociaal leven.”

Naast de arbeidsomstandigheden en de sociale aspecten wijst de CNV-bestuurder ook op de verkeersveiligheid. “De cabine is geen ideale plek om goed uit te rusten. Vaak is er omgevingsgeluid of slaat er opeens een aggregaat aan voor de koeling. Een chauffeur die niet uitgerust op pad gaat, is een gevaar op de weg.”

Goed voor de werkgelegenheid

Als er een verbod komt op overnachten in de vrachtwagen tijdens de weekendrust, heeft dat volgens Van Rijssel nog een ander positief effect. “Door zo’n verbod op het doorbrengen van de wekelijkse rust in de cabine krijgt de verdere ontwikkeling van beveiligde parkeerplaatsen en de horeca een extra stimulans. Er moet voldoende accommodatie komen tegen een schappelijke prijs. Dat levert ook weer extra werk op voor de bouw en de horeca.”