Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 13 3]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 13 - 3]
10-05-2013 10:54 | Transport | auteur de redactie
Naar aanleiding van enkele zeer uitgebreide reacties nog een keer Pegaso in een notendop. Vanaf de jaren '70 moest Pegaso zien te overleven. Daarom ging Pegaso in 1978 een samenwerking aan met International Harvester (IH), dat 5 jaar daarvoor al een derde van de aandelen van DAF gekocht had.

De samenwerking tussen IH en Pegaso mislukte. Enasa, het moederbedrijf van Pegaso, nam wel het Britse Seddon Atkinson over. In samenwerking met DAF werd een nieuwe cabine ontwikkeld. Deze cabine werd in 1987 geïntroduceerd en gebruikt voor de DAF 95, de Pegaso Troner en de Seddon Atkinson Strato. Pegaso zocht eind jaren ’80 dringend een partner om staande te blijven op de Europese truckmarkt.

Onderhandelingen over een overname met Daimler-Benz en MAN werden op het laatste moment afgeblazen en Iveco kocht Pegaso in 1990. Op 12 juli 1993 liep de laatste Troner van de band in Madrid. Nog enkele jaren werden voor het leger Iveco’s gemaakt onder de naam Pegaso en daarna viel het doek voor Pegaso definitief.


Pegaso Solo 500
Het ging in de jaren '80 niet goed met Pegaso. Het modellenprogramma was verouderd. Een aparte afdeling kreeg opdracht om een volledig nieuw model te ontwikkelen. Geavanceerde aerodynamica, gebruik van composiet materialen en vooruitstrevende elektronica: het werd allemaal in een nieuw ontwerp verwerkt. Het resultaat: op de motorshow van Barcelona in 1989 stond de Solo 500.

Gebouwd op een Troner chassis, met gebruik van composiet materialen en heel veel elektronica. Een zeer geavanceerd stuurwiel en camera’s in plaats van spiegels lieten zien, dat Pegaso met de Solo 500 ver voor was op de concurrentie. De productie zou starten met 10 exemplaren voor een testperiode bij zeer trouwe klanten. Helaas stopte Iveco na de overname als eerste het project Solo 500.


Pegaso groot volume
Wim Hendriks heeft met een Troner gereden. Hij vertelt: "Bij de firma Jac. Kuypers in Stramproy hebben we wel 15 Pegaso Troners gehad. De meeste waren volume combi’s met een topsleeper, maar er reden ook enkele trekkers en Miders. De volume combi's kwamen als 2-asser naar Nederland en werden bij garage Barry van de Sande in Berkel-Enschot verbouwd. Een SAF sleepas erbij en het chassis werd verlaagd naar 98 cm. Na de verbouwing waren de trucks geschikt voor twee Philips wissellaadbakken van 8.10 mtr. Ik heb zelf 5 jaar met een Troner gereden door heel Europa. Je had veel bekijks, want het was geen gangbare auto. Dat was ook gelijk het nadeel als je problemen had: bijna niemand kon de Troner repareren. Voor reparaties kwam er dan een monteur uit Berkel-Enschot, zelfs in Hongarije."


Pook verbuigen
Van Wiebren Kerkstra kwam een heel uitgebreide reactie: "Ik reed in 1977 voor Dobber’s Transporten uit Landsmeer, die toen een vestiging in Hoogezand had. Hoewel er al enkele jaren Pegaso's gemaakt werden met een kantelcabine kreeg ik in 1977 nog een nieuwe truck zonder kantelcabine. Wat een mooie tijd was dat. Het was de begintijd van mijn chauffeurs carrière en ik was blij met een vaste truck. Mijn truck had een vaste cabine en als je de grill open deed kon je met een ‘tico-sluiting’ de radiateur ontgrendelen. Die draaide je dan als een deur naar buiten. Zo kon je aan de voorkant van de motor repareren. Mijn Pegaso had een gecombineerd gas/motorrem pedaal. De motorrem bleef wel eens hangen en dan produceerde je enorme rookwolken."

Nog een anekdote: "Ik stond bij Van Spreeuwel en ze vroegen me of ik een beetje tevreden met de auto was. Ik heb toen gezegd, dat het een leuke auto was, maar dat de pook veel te ver naar achteren stond. Toen hebben ze bij Van Spreeuwel de bediening van de splitter los gemaakt, een stuk asbestplaat tegen de stoel en met een brander de pook warm gemaakt. Zo werd de pook een stuk naar voren gebogen. Toen ik de volgende dag in Hoogezand kwam wilde iedereen het ook zo hebben. Ik denk nog met weemoed terug aan die tijd. In die tijd vond ik mijn Pegaso een fantastische auto, heel wat bet dan de Fiat 619 TR, die ik daarvoor had."


Volgende week gaat "Wie kent deze vrachtwagen nog?" over Büssing. Graag reacties over Büssing trucks, die in Nederland hebben gereden op addekoning@transport-online.nl

Auteur: Ad de Koning

Meer afleveringen uit de serie 'kent u deze vrachtwagen nog?' vindt u hier
Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier