Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 13 2]

Wie kent deze vrachtwagen nog? [deel 13 - 2]
03-05-2013 11:23 | Transport | auteur de redactie
DAMWOUDE - Het merk Pegaso is van de markt verdwenen, maar in de harten van een aantal oudere chauffeurs leeft het nog voort. Wim Huybregts reed in de jaren '70 bij Wijnen Transport. Hij vertelt: "Ik heb enkele jaren met een Pegaso gereden. Een 4-assige bakwagen met een 3-assige aanhangwagen. De Pegaso was gebouwd voor het vervoer van zeecontainers en 60 ton totaalgewicht was eerder regel dan uitzondering."

Hij gaat verder: "De motor van van de Pegaso leverde maar liefst 307 pk. Geladen met zware 20" containers deed je er een eeuwigheid over voor het hele span op snelheid was. De achterste as van het 8 x 2 chassis was een stuuras. Bij sneeuw wanneer je achteruit tegen een drempel op moest was dit geen succes. Met alle aandrijfkrachten op één aangedreven as slipte de banden nogal eens door. Bij achteruit rijden moest je de achterste as vergrendelen, anders draaide het ding alle kanten op."

Andersom schakelen
Wim vertelt verder: "Schakelen deed je precies andersom. De eerste versnelling zat helemaal rechts en de hogere versnelling schakelde je in door de pook naar je toe te halen. Dat was natuurlijk wel even wennen, vooral omdat we ook regelmatig op een andere auto moesten rijden. De Pegaso was geleverd door Van Spreeuwel in Hilvarenbeek. Het was niet de meest luxe auto, maar je had er wel overal bekijks mee. Ondanks een paar minpuntjes denk ik nog met plezier terug aan die tijd bij Wijnen Transport."


Pegaso schroot
Daan van der Endt stuurt een foto van een Pegaso met de cabine gekanteld. Achter de voorruit een bord "TE KOOP". Zijn reactie: "Op de foto staat mijn vader, Willem van der Endt, die helaas in 2006 is overleden. Naast hem mijn jongste broer, Gert-Jan." Daan heeft weinig goede woorden over voor de Pegaso. Over de foto schijft hij: "Ze staan naast één van de trieste gevalletjes Pegaso-schroot. De Pegaso’s werden ingezet voor distributie van glas op bokken. De kraan was prima, maar de rest was bar, bar slecht."


Unieke motor
Simon Snip heeft voor Ebro gewerkt. Dit merk leverde lichte Spaanse bedrijfswagens, die in Roosendaal werden geassembleerd door Beers. Hij vertelt: "Pegaso was in die tijd uniek met een motor met 4 kleppen per cilinder, maar ook met zware 4-assige trucks. De Pegaso's kenden nogal wat problemen, waaronder rubber afdichtingen. De onderdelen werden in Spanje vaak lokaal gekocht en die kwaliteit liet nogal eens te wensen over. Naar mijn mening speelde ook wel mee, dat de fabriek, net als bij Ebro, werd geleid door ex-Franco generaals. De prijsstelling van de Pegaso was uiterst concurrerend: voor de prijs van één Scania kocht je bijna twee Pegaso's."

Hetoma in Sint Willebrord
Piet de Keizer kan ook het nodige over Pegaso vertellen: "Ik ben jaren werkzaam geweest bij A. de Bruijn in Giessenburg. We hebben een aantal Pegaso's gereden. Als ik het me goed herinner zeker zes. Wij waren Pegaso rijders van het eerste uur. Leveringen liepen in het begin via Hetoma in Sint Willebrord. Later werd Van Gorp in Rotterdam importeur en werd Van Spreeuwel dealer. De Bruijn is bij allemaal klant geweest. In de hoogtijdagen werden de Pegaso's korte tijd geassembleerd in België. Een primeur voor De Bruijn was de eerste Pegaso met een luchtgeveerde kantelcabine."

Mider en Troner
In 1987 introduceerde Pegaso de Troner, het type, dat ook de laatste serie van Pegaso zou worden. Het oude model werd nog gewoon verkocht onder de naam Mider. De Troner had een volledig nieuwe cabine, die door Cabtec in samenwerking met DAF was ontwikkeld. De Troner was de laatste poging van Pegaso om te overleven op de Europese markt.

Het marktaandeel zakte echter in en de verliezen liepen op. Na overname door de Iveco-groep stopte de productie van de Troner in juli 1993. De laatste periode was Pegaso Benelux in Temse importeur. De Troner was vooral in Spanje en Frankrijk redelijk populair en reed in Nederland onder andere bij Nedloyd, Tukker, Ham, ACM en Jan Blokzijl.


Auteur: Ad de Koning

Meer afleveringen uit de serie 'kent u deze vrachtwagen nog?' vindt u hier
Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier